Gevleugelde gympen

Boerenzoon Jeremy Scott wist als kind al dat hij modeontwerper zou worden. Nu dragen Amerikaanse sterren zijn kleren en werkt hij samen met Adidas.

Hij draagt een paars pak dat nog het meest aan een judopak doet denken en dat bezaaid is met luipaardvlekken en cartooneske gorilla’s. Zijn geblondeerde haar zit in een knotje bovenop zijn hoofd, de zijkanten zijn rigoureus weggeschoren. De Amerikaanse modeontwerper Jeremy Scott (37) is naar Parijs gevlogen voor de promotie van wat alweer zijn zevende collectie in samenwerking met Adidas is.

Een statige Parijse ruimte met hoog plafond is ingericht als showroom voor die collectie: er zijn sneakers waaraan pluche gorilla’s bevestigd zijn, er hangt een zilverkleurig cowboyjack met engelenvleugels, en een kruising tussen een trainingsjack en een dwangbuis is bedrukt met de Amerikaanse vlag. En niet te vergeten: er staan gevleugelde gympen. Die waren een paar seizoenen geleden zo’n succes dat Scott ze sindsdien in elke Adidas-collectie terug laat komen. Ze zijn er nu zelfs in een denimuitvoering voor kinderen, de rest van de dertig stuks tellende collectie is voor mannen en vrouwen.

The New York Times noemde hem afgelopen november Fashion’s Last Rebel. Scott heeft namelijk maar weinig op met de huidige modewereld. „Alle ontwerpers zijn zo vreselijk homogeen”, zegt hij met een vies gezicht. „Er is zó veel saaie mode.” In andere media wordt hij wel eens de Andy Warhol van de modewereld genoemd, zijn kleurrijke en humoristische ontwerpen zijn namelijk altijd voorzien van verwijzingen naar de popcultuur. „Mickey Mouse, Coca Cola en King Kong kent iedereen, door deze merken te verwerken in mijn collectie wordt mijn kleding over de hele wereld begrepen.” Subtiel is Scotts kleding nooit, kitscherig des te meer. Zijn ontwerpen voor mannen én vrouwen showt hij halfjaarlijks in één show tijdens de New York Fashion Week.

In zijn samenwerking met Adidas probeert hij de grenzen van het sportmerk op te zoeken. „Ik dacht: Adidas heeft hi-top sneakers (sneakers tot op de enkel, NW.), maar hoe zou een hi-hi-hi-top eruit zien?” Die gedachte combineerde hij met western invloeden en dat leidde tot een hybride sneaker/cowboylaars die tot halverwege de schenen reikt.

Adidas is niet het enige bedrijf waarmee Scott samenwerkt. Om Scotts pols hangt een kanariegeel horloge met luipaardprint, en een extralang bandje dat tweemaal rondgaat. Het is afkomstig uit zijn nieuwe zomercollectie voor horlogemerk Swatch. En dan ontwerpt hij ook nog tassen voor Longchamp. Zulke projecten stellen hem financieel in staat volslagen compromisloos te ontwerpen voor zijn eigen label.

Dat label heeft hij nog helemaal in eigen handen. „Ik wil nooit te maken hebben met mensen die zeggen wat ik wel en niet mag doen”, zegt hij. „Ik ken genoeg ontwerpers die op die manier de controle over hun bedrijf hebben verloren.” Zijn team is klein: een paar assistenten helpen hem met het uitvoerwerk, ontwerpen doet hij helemaal zelf. „Ik wil nooit zo’n ontwerper worden die het werk van zijn team bekijkt en alleen maar hoeft te zeggen: dit wel, dit ook, en dat niet.”

De nieuwste zomercollectie van zijn eigen label – eveneens vol western invloeden – baseerde hij op de Amerikaanse tv-serie The Beverly Hillbillies, waarin een boerenfamilie naar Los Angeles verhuist. Net als hijzelf heeft gedaan. Scott groeide op in de staat Missouri op een boerderij en was van kinds af aan al geobsedeerd door mode. „Ik was het enige kind op de hele school dat met modetijdschriften rondliep.” Op zijn veertiende leerde hij zichzelf alvast Frans ter voorbereiding op de grootste Parijse modecarrière die hij voor zichzelf uitgestippeld had. Direct na zijn afstuderen aan het New Yorkse Pratt Institute in 1997 (met een afstudeercollectie geïnspireerd op Chernobyl) verhuisde hij naar Parijs. Toen het vinden van een stage daar niet wilde lukken besloot hij voor zichzelf te beginnen. Zijn tweede collectie werd meteen geëxposeerd in de toonaangevende modewinkel Colette. Inmiddels runt hij zijn merk al jaren vanuit LA.

„Er is maar één ding waar ik rekening mee houd tijdens het ontwerpen”, zegt Scott. „En dat is of mijn vrienden en ikzelf het zouden dragen.” Tot zijn vrienden rekent hij voornamelijk grote Amerikaanse sterren. „Madonna, Kanye West, Katy Perry, they love my clothes.” Bij het ontwerpen van de Adidas-sneakers met knuffelgorilla’s had hij ruige rapper Lil’ Wayne in zijn achterhoofd. Hij vertelt dat hij in het vliegtuig naar Parijs overladen werd met e-mails over zangeres Rihanna die tijdens de opnames van haar nieuwe clip door een boer van zijn weiland werd verjaagd, vanwege haar nogal onzedelijke kledij. Vrijwel alle kledingstukken in de clip bleken afkomstig uit Scotts nieuwe zomercollectie.

„So exciting!” kirt hij enthousiast.

Dat popsterren zijn kleding zo graag dragen, vindt hij niet meer dan logisch. „Mijn kleding werkt nu eenmaal goed op een podium. Daarnaast hebben beroemdheden de juiste persoonlijkheid voor mijn kleding. Je moet behoorlijk zelfverzekerd zijn om met teddybeerschoenen over straat te gaan.”

Adidas Originals by Jeremy Scott, te koop in de Adidas Originals Stores in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Maastricht, Arnhem en Utrecht