En de winnaar is... RTL!

Hbo-studente communicatie Iris Kroes uit Drachten, een pupil van ‘coach’ Marco Borsato, is de winnaar van de immens populaire talentenjacht The Voice of Holland. De 19-jarige Iris won vrijdagavond een platencontract en een auto. Maar ‘het meisje met de harp’ was niet de enige winnaar.

De finale van de talentenshow werd massaal gevolgd op Twitter. Binnen een kwartier was de hashtag #TVOH een van de voornaamste gespreksonderwerpen. Ook de naam van elke finalist werd een trending topic. In het eerste uur van de finale werd er 126.000 keer over getwitterd. Wie wint er nog meer bij zoveel aandacht?

Allereerst productiemaatschappij Talpa die het concept van het programma al verkocht aan 42 buitenlandse zenders, waaronder de Britse BBC en de Amerikaanse NBC. En zender RTL: in het tweede seizoen was The Voice of Holland opnieuw een kijkcijferkanon. De liveshows trokken de afgelopen twee weken rond de drie miljoen kijkers, de finale van gisterenavond zou zomaar richting de vier miljoen kunnen gaan.

Dankzij die kijkcijfers zijn de reclameblokken rond The Voice de duurste zendtijd bij RTL. Voor een commercial van dertig seconden betaalt een bedrijf bruto 31.900 euro; veertig seconden kost al bijna tienduizend euro meer. Ter vergelijking: een commercial van dertig seconden rond de altijd goed bekeken soap Goede Tijden, Slechte Tijden kost bruto 13.494 euro. RTL berekent zijn tarieven op basis van een prognose van de kijkdichtheid. De definitieve prijzen worden pas berekend als de kijkcijfers bekend zijn.

En wat te denken van sponsor Vodafone? Het publiek mocht per sms op de favoriete kandidaat stemmen – à 80 eurocent per verzonden bericht. Vorig jaar won Vodafone voor zijn campagne tijdens de eerste editie van The Voice of Holland al een Effie, de vakprijs van de reclamebranche, in de categorie ‘Gedragscampagnes’. Dit jaar introduceerde het bedrijf een gratis ‘Thuiscoach-app’ om de interactie met het publiek te bevorderen. Kijkers konden daarmee thuis cijfers geven aan de deelnemers. De app werd ruim 600.000 keer gedownload. Niet alleen Iris had gisteravond iets te vieren.