Cruises

Het ging net zo goed met de cruisemarkt, zegt Ivo Weyel.

Het zag er zo veelbelovend uit. Daags voor de scheepsramp met de Costa Concordia jubelde de Dutch Cruise Council dat de Nederlandse cruisemarkt vorig jaar met 31,7 procent is gestegen (de laatste vijf jaar zelfs met 74 procent), waarmee het de enige stijgende sector is in de in zwaar weer verkerende toeristenindustrie. 86.000 landgenoten kozen in 2011 het ruime sop, op een totaal van 20 miljoen passagiers wereldwijd.

Een slechtere timing voor het jubelbericht is nauwelijks mogelijk. Een ongeluk van deze omvang maakt reizigers altijd angstig en huiverig; een zuiver psychologische reactie, want er is geen veiligere markt dan de cruisemarkt. De laatste jaren maakte geen enkel cruiseschip slagzij; de enige doden in deze toeristensector vielen in de Russische, Mexicaanse en Congolese wateren op een paar ongure, slecht onderhouden en aftandse schuiten van rederijen die hier niet eens geboekt kunnen worden.

Hetzelfde effect vindt na een vliegtuigongeluk plaats. Ook daar helpt het dan niet om te melden dat vliegen bijna een miljoen keer veiliger is dan in een auto stappen: vorig jaar kwamen 828 mensen om bij luchtvaartongelukken (op 4,8 miljard luchtreizigers in 1,3 miljoen vluchten), terwijl er ruim een miljoen verkeersslachtoffers waren.

De ramp van de Costa kan trouwens niet op een slechter tijdstip gebeuren. Dit jaar is het precies een eeuw geleden dat de Titanic onderging, en dat wordt groots ‘gevierd’. Bestemmingen in Ierland (waar de Titanic werd gebouwd) en Canada (waar hij in de Noord-Atlantische wateren ten onder ging) troeven elkaar af om toeristen te lokken voor allerhande festiviteiten. In Belfast opent zelfs een nieuw Titanic Museum. De stad – meldt een wervende folder – ‘cracks the champagne on the slipway to launch all kinds of festivities’, zoals een Titanic Light Show en zelfs een speciaal MTV Music Event. Er staan kostbare onderzeeërexpedities gepland in de wateren van Newfoundland waarbij toeristen het wrak zelf kunnen bezoeken. Zal dat allemaal wel zo feestelijk worden als gepland? Op hetzelfde moment zal de Costa worden geborgen, een hels karwei dat vele maanden in beslag zal nemen en waarbij naar alle waarschijnlijkheid dan pas de lichamen van de nu nog vermiste passagiers gevonden worden.

Nederlands grootste reisorganisatie Tui heeft gemeld dat er nog geen cruiseannuleringen zijn binnengekomen. Maar de Dutch Cruise Council houdt wel rekening met negatieve gevolgen. Een ‘goodwill-offensief’ wordt niet uitgesloten.