The Big Berdowski

Toegegeven, hij sprak er met verve over, en ter zake deskundig. „Het schip heeft aan twee kanten huidschade.” En: „Als het metastabiel ligt op een rotspunt en ‘ie gaat tuimelen, is er geen houwen meer aan. Dan ga je er met bok en al achteraan.”

Zo snel als bergingsbedrijven op scheepsrampen afkoersen, zo snel zat topman Peter Berdowski van Boskalis bij Pauw & Witteman om het ongeluk met de Costa Concordia toe te lichten. Een voorbarig optreden, want het is nog niet gezegd óf het Italiaanse cruiseschip wel geborgen gaat worden en of Boskalis die klus dan krijgt. Vooralsnog mag het concern alleen de stookolie wegpompen.

Opmerkelijker is dat Berdowski überhaupt over vergane schepen spreekt. Boskalis is van origine een baggerbedrijf, dat pas met de overname van het Rotterdamse Smit Internationale in 2010 het bergen van scheepswrakken aan zijn maritieme dienstenpakket toevoegde. Een huwelijk met een moeizame voorgeschiedenis.

Bij de eerste overnamepoging in 2008 was Berdowski van plan om Smit op te splitsen en de sleepdivisie door te verkopen. Kandidaat-kopers hadden ook belangstelling voor de bergingstak. Pas nadat Boskalis plechtig had beloofd om Smit ten minste drie jaar bijeen te houden stemden het Rotterdamse bestuur met het bod in.

Ondanks deze toezegging stapte Smit-topman Ben Vree al binnen een jaar op. Een aderlating voor het bedrijf, maar hij maakte de baan voor Berdowski nog wat ruimer. Bijvoorbeeld om zich te kunnen profileren als de Nieuwe Grote Berger.

Philip de Witt Wijnen