Giglio vreest nu een milieuramp

Een reconstructie door een Nederlands maritiem navigatiebedrijf toont aan dat het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia is gebotst op een rotspartij die boven water uitsteekt en die duidelijk is aangegeven op zeekaarten. De analyse van QPS in Zeist is gebaseerd op meetgegevens van de Concordia zelf. QPS, dochterbedrijf van HITT in Apeldoorn, maakt software voor precisienavigatie en elektronische zeekaarten.

Na de ramp, waarbij ten minste elf mensen om het leven kwamen, beweerde de kapitein van het schip dat de Concordia op een onderzeese rots was gelopen die niet op de kaart stond. Maar uit de reconstructie blijkt dat het schip botste op de meest oostelijke punt van een serie rotsen, op zeekaarten aangeduid als de Isole le Scole.

Reddingswerkers hebben de zoektocht naar vermisten in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia gisteren hervat. De reddingsactie was woensdag stilgelegd, nadat bleek dat het schip de afgelopen dagen meer dan een meter was weggezakt.

Nog 21 mensen worden vermist. De Indiase Kevin Rebello zoekt zijn broer Russel, kamerjongen op het schip, die is vermist. De Indiër laat een foto van zijn broer zien. Hij vertelt dat deze veel opvarenden zou hebben gered: „Ik geef niet op. Ik ga niet weg tot we hem terugvinden”, zegt Rebello tegen NRC-correspondent in Italië, Bas Mesters.

Intussen worden de zeshonderd bewoners van Giglio steeds bezorgder. Zij vrezen voor een milieuramp. Minister van Milieu Corrado Clini waarschuwde deze week: „De hoge golven kunnen leiden tot het zinken van het schip. Er is 2.380 kubieke meter brandstof en 42 kuub smeerolie aan boord, die een onvoorstelbare ramp kunnen veroorzaken.”

Het is aan de 25 mannen van het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Smit om dit te voorkomen. Woensdagochtend werd een enorm ponton de haven van Giglio ingesleept. Er staat een kraan op van veertig meter, een decompressiekamer voor duikers en een stoomapparaat om stroperige stookolie vloeibaarder te maken. De Concordia heeft 23 brandstoftanks, goed voor 135 tankwagens. Smit richt zich eerst op de dertien tanks aan de buitenkant. De operatie zal drie tot vier weken duren.