theater

Next to normal

De moeder is manisch-depressief en trekt haar o zo normaal ogende gezinnetje uit zijn verband: Next to normal is geen gewone musical. Toch was het een Broadway-succes, en nu is er een Nederlandse versie, die in de allereerste plaats opvalt door Simone Kleinsma. Haar moederrol is een tour de force, waarin ze angstwekkend goed laat zien hoe benauwend zo’n psychose moet zijn. In de geserreerde regie van Paul Eenens staan zes spelers wier geloofwaardigheid de grootste kracht van deze voorstelling is. De vaardige viermansband van Jeroen Sleyfer stuwt de musical krachtig voort. En er is geen lafhartig happy end; ook dat is bijzonder.

Inl. musicals.nl

70 jaar Liesbeth

In 70 jaar Liesbeth kijkt Liesbeth List terug op haar carrière en zingt nog eens wat we haar altijd weer willen horen zingen. Heel wat Brel dus, en Shaffy natuurlijk, plus Theodorakis en Frank Boeijen. Ondanks het bekende repertoire verrast de voorstelling toch weer, door de kwaliteit van de liedjes die ze in de loop der jaren de hare mocht noemen. Twee keer klinkt ook Ramses Shaffy. Via een video-opname zingt hij Laat me, terwijl List het Franse origineel laat horen, en in het fameuze Pastorale zingt gitarist Peter van Benthem met overtuigende flair de Shaffy-partij. Dat zijn hoogtepunten, maar zeker niet de enige.

Inl. theaterhits.nl

Dubbel stuk

Dubbel stuk van Toneelgroep Maastricht is een tweeluik, gemaakt door twee regisseurs. Lieke Benders maakte Heren huilen niet en choreograaf Jan van Opstal Eederien moot ziene eige gek beleve. Daarin leren twee vrouwen een derde met zuidelijke tongval te spreken, anders dreigt ze tijdens het carnaval een buitenbeentje te zijn. Dat is exemplarisch voor de voorstelling, die gaat over ‘erbij horen’. Bij elkaar, bij de groep. Wie alleen staat, raakt bevangen door paniek. Die angst voor eenzaamheid beelden de zes spelers fraai uit.

Inl. toneelgroepmaastricht.nl

Mahabharata

In Mahabharata komt dichter/theatermaker Marjolijn van Heemstra met een soort Kinderen voor Kinderen-idealisme vrede brengen in India. En heel lang denk je: méént zij dit nou? Maar Van Heemstra toont zich gaandeweg even naïef als dapper, en revancheert groots: in een nagespeelde dialoog met een fanatieke hindoe weet Van Heemstra echt te overtuigen met haar pacifisme, humanisme en verbindingsdrang. Zo blaast ze fraaie, maar uitgebluste jarenzeventigidealen krachtig nieuw leven in.

Tournee. Inl. theaterfrascati.nl

Op komst: Kust

Na Branden (Incendies), deel twee uit het vierluik Bloed van de beloften van de Libanees/Canadese toneelschrijver Wajdi Mouawad, brengt Alize Zandwijk bij het Ro Theater nu het eerste deel: Kust. Kust vertelt het verhaal van een mens verscheurd tussen twee culturen. Als de vader van Wilfried (Gouden Kalf-winnaar Nasrdin Dchar) overlijdt, weet hij niet waar hij hem moet begraven. Tijdens zijn zoektocht naar een rustplaats reist hij door Libanon, langs zijn vaders verleden, door een verwoest land.

Première 21/1. Inl. rotheater.nl