Omzet Ahold stijgt in vierde kwartaal met 4,5 procent

Supermarkconcern Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2011 wereldwijd een omzetstijging van 4.5 procent behaald. Over heel 2011 is er een omzetstijging van 2,5 prcent gemeten.

Dat is een resultaat dat boven de verwachting uitkomt, meldt het concern vandaag aan persbureau Dow Jones. Ahold bevindt zich, ondanks de voorzichtige uitgaven van consumenten, nog altijd in een goede uitgangspositie, waarbij het concern het afgelopen kwartaal niet alleen de omzet zag stijgen, maar ook grotere marktaandelen in de Verenigde Staten en Nederland realiseerde.

De omzet werd onder andere gestuwd door het feit dat kerst en de jaarwisseling in het weekend vielen, maar ook door volumegroei in alle markten. De omzet kwam in het laatste kwartaal van 2011 uit op 7,3 miljard euro, tegen 6,975 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld een 3,5 procent hogere kwartaalomzet van 7,219 miljard euro verwacht.

Omzet Ahold USA stijgt met 5 procent

Ahold USA zette in het vierde kwartaal van 2011 5,9 miljard dollar om, 5,0 procent meer dan een jaar eerder. In deze cijfers is de omzet van de in januari overgenomen 16 supermarkten in de regio Philadelphia nog niet meegenomen. De identieke omzetgroei, op basis van winkels die langer dan een jaar open zijn, kwam in de VS uit op 3,9 procent, of 2,9 procent exclusief benzineverkoop.

De omzet van Ahold Nederland kwam de afgelopen boekperiode 4,3 procent hoger uit op 2,5 miljard euro, waarbij de identieke omzetgroei van Albert Heijn supermarkten 2,9 procent bedroeg. De Albert/Hypernova activiteiten in Tsjechië en Slowakije behaalden een 3,5 procent hogere kwartaalomzet van 413 miljoen euro.

Over het hele jaar boekte Ahold een 2,5 procent hogere omzet van 30,3 miljard euro, waar analisten gemiddeld hadden gerekend op een jaaromzet van 30,19 miljard euro. Ahold zal op 1 maart de resultaten over het vierde kwartaal en het hele jaar 2011 bekendmaken.