Niet een paardje bij de frietjes maar een leesboek

Het kind dat bij McDonald’s eet, mikt op het zogeheten Happy Meal. Niet vanwege de hamburger en de frietjes, maar voor het geschenkje, een plastic poppetje waarmee reclame wordt gemaakt voor een speelfilm: het schip uit Kuifje of de insecten uit A Bug’s Life.

Maar in het Verenigd Koninkrijk zit ter promotie van War Horse, de Eerste Wereldoorlog-film van Steven Spielberg, geen plastic paardje bij de hamburger. De Britse kinderen krijgen een boek.

Samen met de National Literacy Trust, een instelling die strijdt tegen ontlezing in Groot-Brittannië, nam uitgever Harper Collins het initiatief. Tot 7 februari zullen de medewerkers van de Britse McDonald’s-filialen negen miljoen exemplaren uit de zes-delige kinderboekenreeks Mudpuddle Farm bij het Happy Meal voegen.

De serie is van kinderboekenauteur Michael Morpurgo. Van hem verscheen in 1982 War Horse, de roman waarop Spielberg zijn film heeft gebaseerd. De Mudpuddle Farm-reeks, die hij in de jaren negentig schreef, is wat lichter van toon.

Morpurgo verklaarde tegenover de Britse krant Daily Mail het weggeven van de boeken toe te juichen. Maar voedselactivisten zien het als een „cynische marketingtruc” en stellen kritische vragen over de koppeling tussen fastfood en jeugdliteratuur. Volgens Charlie Powell, campagnedirecteur van de Children’s Food Campaign, is obesitas een hardnekkig probleem in het Verenigd Koninkrijk. „In een tijd dat we te maken hebben met een epidemie van kinderobesitas is dit overduidelijk de verkeerde marketingstrategie.” Desondanks lijkt het erop dat de actie van de Britse McDonald’s doorgaat.

Volgens de uitgever van het in het Nederlands vertaalde werk van Michael Morpurgo, het Belgische Clavis, zijn er geen plannen de actie in Nederlandse over te nemen.