Door barrières heen

WENDE zingt dit weekend bij het Nederlands kamerorkest werk van Weill en Schönberg.

Concert

Boudewijn Tarenskeen

„Met het Nederlands Kamerorkest zing ik een nieuw werk van Boudewijn Tarenskeen, gebaseerd op het monodrama Erwartung van Arnold Schönberg. Het is intens moeilijk, vol onlogische intervallen. Alsof ik Chinees leer! Maar dat het een confrontatie is met een andere wereld, maakt het voor mij juist de moeite waard. Ik moet door barrières breken om te ontdekken hoe prachtig die muziek is. Op verzoek van dirigent Werner Herbers zing ik ook liederen van Weill. Muziek die in drie minuten zo intelligent en ‘vol’ is, dat je je er als performer voor iets van twijfel moet zorgen om de imperfectie en dubbelzinnigheid te behouden. Lotte Lenya deed dat fantastisch. De teksten van Brecht zijn vaak nog ontzettend actueel.”

CDFeist

„Een aanrader is de nieuwe plaat van Feist, Metals. Na een tijdje ga je er steeds meer van houden. Datzelfde geldt voor Wounded Rhymes van Lykke Li. Dat album heeft een heel mooie, donkere sfeer. Omdat het mijn vak is, luister ik anders. Ik ben erg gebrand op authenticiteit, concentratie en de zorg die is besteed aan de productie. Het tekent een artiest dat hij specifiek wil zijn in zijn signatuur.”

Theater, film en boekMidzomernachtdroom

Midzomernachtdroom door Het Nationale Toneel in de regie van Theu Boermans vond ik te gek. Shakespeares teksten door louter topacteurs als Pierre Bokma. In de bioscoop: The Artist. Heerlijk! Ik ben er drie keer achter elkaar naartoe geweest, en dat kan ik iedereen zeer aanbevelen! Het beste boek dat ik recentelijk uitlas was De Geschiedenis van de liefde van Nicole Krauss. Ik ga nu beginnen aan Dieren eten van haar man, Jonathan Safran Foer, al eet ik sowieso weinig vlees. Voor de lichte toets adviseer ik Hoe word ik gelukkig, dat is Guus Kuijers tegendraadse en erg geestige variant op het aloude zelfhulpboek.”