Bekijk een reconstructie van de ondergang van de Costa Concordia

Van de ondergang van de Costa Concordia zijn al talloze beelden verspreid. Zo hadden we op nrc.nl een In Beeld-serie, satellietfoto’s en videobeelden van de reddingsoperatie. Het Nederlandse navigatiebedrijf QPS, heeft nu een reconstructie van de ondergang van het cruiseschip gemaakt.

Op een reconstructie door het Nederlandse navigatiebedrijf QPS is de ondergang van de Costa Concordia tot in detail te volgen.

Van de ondergang van de Costa Concordia zijn al talloze beelden verspreid. Zo hadden we op nrc.nl een In Beeld-serie, satellietfoto’s en videobeelden van de reddingsoperatie. Het Nederlandse navigatiebedrijf QPS, heeft nu een reconstructie van de ondergang van het cruiseschip gemaakt.

Op de reconstructie valt de ondergang tot in detail te volgen. Het cruiseschip voer met een snelheid van 16 knopen (bijna 30 kilometer per uur) op een rotsformatie af, maar ging opeens hard naar stuurboord. Door de omvang van het schip (290 meter) en de relatief hoge snelheid kwam die bocht te laat. Om 21.45 uur (in de reconstructie is GMT aangehouden, maar bij ons is het een uur later) botste de Costa Concordia op de meest oostelijke punt van de zogeheten Isole le Scole. Om 22:55 uur onze tijd kapseisde het schip in ondiep water.

Na de ondergang van het cruiseschip beweerde de kapitein van het schip, Francesco Schettino, dat de Costa Concordia op een onderzeese rots was gelopen die niet op de kaart stond. Dit klopte echter niet, aangezien de rotsformatie duidelijk is aangegeven op zeekaarten.

De analyse van QPS in Zeist is gebaseerd op meetgegevens van de Costa Concordia zelf. QPS, dochterbedrijf van HITT in Apeldoorn, maakt software voor precisienavigatie en elektronische zeekaarten. Het bedrijf slaat ook automatisch de exacte vaarroutes op van alle grote zeeschepen, dus ook van de Costa Concordia. Schepen versturen hun meetgegevens via het zogeheten AIS-systeem. Daardoor is ook de positie van de Costa Concordia op de avond van de ramp tot op vijf meter nauwkeurig te volgen.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad een achtergrondverhaal van redacteur Steven Derix over de ondergang van het cruiseschip. Of lees het artikel vanaf 15.00 uur in de digitale editie.