Ahold verslaat concurrent Carrefour

De omzet van Ahold is fors gestegen in de laatste maanden van 2011. Het Franse Carrefour kan Ahold niet bijhouden.

Beleggers kunnen opgelucht ademhalen. Hoewel de vooruitzichten voor Ahold goed waren (het concern noteerde in het derde kwartaal een winststijging), bewees supermarktconcern Tesco vorige week dat tegenvallende feestdagen de omzet flink kunnen drukken. Lagere consumentenuitgaven rond Kerstmis leidden tot de eerste winstwaarschuwing in de geschiedenis van de Britse supermarktketen. Na publicatie verloor Tesco in een dag 5 miljard van haar beurswaarde. Het bedrijf gaat 12 Amerikaanse filialen sluiten als gevolg van de tegenvallende verkoopresultaten in 2011.

Zo ver zal het bij Ahold niet komen. Het Nederlandse detailhandelconcern kon vandaag een omzetstijging van 2,5 procent tot 30,3 miljard euro over 2011 meldden. Ook in het vierde kwartaal van 2011 – de periode die vanwege de feestdagen van invloed is op de omzetcijfers over het gehele jaar – behaalde Ahold positieve resultaten. De omzet kwam in het jongste kwartaal uit op 7,3 miljard euro, een groei van 4,5 procent. In de Verenigde Staten en Nederland, de kernmarkten van Ahold, steeg de omzet respectievelijk met 5 en 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

De cijfers van Ahold liggen gelijk aan wat analisten verwachtten. Toch betekenen positieve omzetcijfers niet dat de jaarresultaten ook positief zullen uitpakken. „Wat je nog wel eens ziet is dat omzetgroei door allerlei acties gestimuleerd is. Dat kan ten koste gaan van de marges. Bij Ahold zal dit echter niet het geval zijn, is mijn verwachting”, zegt analist Patrick Roques van de Rabobank.

Hoewel Ahold over 2011 beter presteerde dan branchegenoten Delhaize en Tesco, vertaalden die resultaten zich niet direct in een positieve stemming op de beurs. Rond 12 uur noteerde het aandeel Ahold 1 procent lager. De slechte cijfers die het Franse Carrefour – na Walmart de grootste supermarktketen ter wereld – presenteerde, drukten de koers van andere bedrijven in het voedingsmiddelensegment.

Carrefour zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 10 procent dalen door teruglopende consumentenuitgaven. Die afname vond vooral plaats bij de non-foodverkopen. Ahold is daarvan minder afhankelijk. Carrefour zei vandaag tevens dat de jaarwinst als gevolg van het slechte vierde kwartaal 15 tot 20 procent lager zal uitkomen dan een jaar eerder. De oorzaak is te vinden in de afsplitsing van de Spaanse prijsvechter Dia, die in juli apart naar de beurs is gebracht. Als deze winkels wel worden meegerekend, daalde de omzet met 0,8 procent.