Verkeerde lijn? Chip weigert!

Wie Lezer uit Amsterdam

De kwestie

Ov-chipleed (1)

Eind november stapt een Amsterdamse lezer in Wageningen in Connexxionbus 86 naar station Arnhem. Althans, dat denkt hij. Het is wel een lijn 86, maar deze bus blijkt station Ede-Wageningen als bestemming te hebben. Op het moment dat de lezer de vergissing ontdekt, loopt hij terug naar voren om uit te checken, maar dat gaat niet. Het schermpje licht rood op. De lezer klaagt bij de chauffeur en stapt vervolgens direct in de goede bus. Weer krijgt hij een rood schermpje. In deze bus kan hij niet inchecken, zegt het apparaat. U moet wel inchecken, zegt de chauffeur. Ja, dat doe ik, zegt de lezer, en hij begint zijn verhaal over goede nummer, maar verkeerde bus, etctera. De chauffeur heeft hier geen tijd voor. Oké, zegt hij, loop maar door, maar dat kost je geld. En inderdaad, bij het uitchecken in Arnhem blijkt er 4 euro te zijn afgeschreven. Meneers OV-jaarkaart, waarmee hij onbeperkt kan reizen, springt op rood. Alvorens hij zijn kaart weer kan gebruiken, moet hij eerst geld overschrijven om te zorgen voor een positief saldo. (Gelukkig kreeg hij daarbij hulp van een reiziger, schrijft hij).

De lezer heeft per brief geklaagd bij Trans-link Systems, „het bedrijf achter dit wonder der techniek”, maar geen reactie gehad. Woordvoerder Daniëlle Meijne van Connexxion laat weten dat dit voorval een „raadsel” is. „Als je incheckt, moet je ook direct weer kunnen uitchecken. Ik snap niet dat meneer een rood lampje kreeg. En ik snap ook niet dat er 4 euro is afgeschreven, want hij reisde niet op saldo maar op een abonnement.”

Exclusief voor deze reiziger maakt zij dan ook een uitzondering; hij mag haar bellen om uit te zoeken wat er misging. Andere reizigers die iets soortgelijks overkomt, moeten het formulier op de website van Connexxion invullen en krijgen – als de fout inderdaad bij de vervoermaatschappij lag – zo snel mogelijk restitutie.