Tram kapot, geld terug

Wie Lezer uit Den Haag

De kwestie

Ov-chipleed (2)

Ook deze lezer ondervond een probleem met zijn ov-chipkaart. Vorige week zaterdag viel een aantal tramlijnen in Den Haag uit. Wat er precies aan de hand was, bleef onduidelijk, maar alle passagiers van de tramlijnen 2, 4 en 6 moesten uitstappen. Niet alleen de betreffende trams, ook de ov-chipkaartapparatuur bleek te zijn uitgevallen, waardoor passagiers niet konden uitchecken. Dit leidde, schrijft de lezer, tot grote ontevredenheid onder de reizigers. Immers, dit voorval kost hen op deze manier geld.

Harald Hameleers, persvoorlichter bij HTM (Haagsche Tramweg-Maatschappij), laat weten dat gedupeerde passagiers altijd geld kunnen terugvragen via de website van het gemeentelijk vervoersbedrijf. „Het is natuurlijk de bedoeling dat apparatuur niet uitvalt in dergelijke gevallen, maar ja, dat is het nadeel van de techniek.” Reizigers kunnen te allen tijde een formulier invullen – op welke dag konden ze niet uitchecken, in welke tramlijn, het tijdstip, het nummer van hun ov-chipkaart. Hameleers: „En dan krijgen zij redelijk snel hun geld terug.”

Handig om te weten: óók als je als passagier niet uitcheckt, omdat je het simpelweg vergeet (in het gedrang van in- en uitstappende passagiers of omdat je loopt te bellen), kun je op die manier je geld terugvragen.

Ook klachten? Mail naar Help@NRC.nl.