Schaatsers Elfstedentocht zijn veelal ouder dan 60

Bij een volgende Elfstedentocht stapt niet het jongste deel van Nederland op het ijs. De gemiddelde leeftijd van de leden van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elfsteden is 54 jaar – ruim 40 procent is ouder dan zestig. Ter vergelijking: in 1963, toen een van de meest barre edities van de ‘Tocht der Tochten’ werd verreden, was slechts 1 procent van de deelnemers ouder dan zestig jaar. Voorzitter Wiebe Wieling (56) van de Elfstedenvereniging ziet de stijgende leeftijd van de rijders niet als een probleem. „Veel zestig-plussers hebben meer tijd en energie om te trainen dan veertig-minners.”

De Elfstedentocht werd voor het laatst verreden in 1997. Deze week is er eindelijk vorst, maar lang gaat het volgens weersvoorspellingen niet duren. Van een zestiende Elfstedentocht sinds 1909 lijkt het maar niet te komen. Maar mocht het zover zijn, dan is Friesland er klaar voor: „Binnen 36 uur na de aankondiging kunnen we de Tocht organiseren”, zegt Wieling.

Loopt de animo terug voor de Tocht?

„Twee jaar geleden kwamen er 1.500 jongeren bij, afgelopen jaar 1.000. Nu hebben we 30.000 leden, van hen kunnen er 16.000 starten. Wij hoeven geen grote groei.”

Kunnen ze 200 kilometer rijden?

„Volgend jaar gaan we iedereen screenen. In 2004 heeft zo 10 procent de startkaart ingeleverd. Maar zolang we nog 30.000 leden hebben, is sprake van een luxeprobleem.”

U bent voorzitter zonder Tocht.

„Twee jaar geleden hadden we slechts een klein wintertje, maar vorig jaar was het wel een echte winter. In het zuiden van Friesland, waar geen sneeuw op het ijs lag, hadden we op lange trajecten al vijftien centimeter ijs. Met nog een week goed vriezend weer zouden we een Tocht hebben kunnen rijden. Dan denk je: die trend zet door. Helaas gebeurt dat nu niet. Het hoort erbij, tussen 1963 en 1985 duurde het ook lang.”

Wat doet uw bestuur in een winter zonder Elfstedentocht?

„Je werkt met z’n allen een waslijst af om alles voor elkaar te hebben, ook in een jaar zonder Tocht. In onze eigen organisatie en daarbuiten. Politie, brandweer, gemeenten. Wij doen niets liever dan ons draaiboek gebruiken en er met alle energie volledig voor gaan om de Tocht te laten verrijden.”

Is er veel veranderd sinds 1997?

„Er zijn veel meer aanbestedingstrajecten. In 1997 was er hier één busmaatschappij en die stuurde geen rekening. Nu zijn er drie maatschappijen en trekken we er 100.000 euro voor uit. En je moet de aansprakelijkheid afdekken op het gebied van veiligheid. Dat was nooit een issue, nu wel. Tot nu had je de NOS die als enige de Tocht in beeld bracht. Straks staan er anderhalf miljoen mensen met mobieltjes. Elke Elfstedentocht is er tot nu toe wel iemand overleden, dat heb je al gauw bij zo’n inspanning. Nu moet je er rekening mee houden dat iemand dat filmt.”