Omzet van bol.com stijgt fors

Bol.com verkocht het afgelopen jaar 17,5 miljoen artikelen aan 3,4 miljoen klanten.

De omzet van bol.com is vorig jaar met 18 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Klanten kochten in 2011 voor 376 miljoen euro bij de internetwinkel. Het bedrijf maakt niet bekend hoeveel winst het heeft geboekt. In 2010 bedroeg de omzet 318 miljoen euro. Bol.com ging zelf uit van een groei van minimaal 10 procent voor 2011.

Walter Isaacsons biografie van de overleden Apple-topman Steve Jobs was in 2011 het best verkochte boek, zo blijkt uit het overzicht dat bol.com gisteren bekendmaakte. De best verkochte cd was van de Britse zangeres Adele, het populairste speelgoed was een passagierstrein van Lego. Verder werden via bol.com veel iPads 2, scheerapparaten van Philips, wasmachines van Samsung en externe harde schijven voor de computer verkocht.

Het internetbedrijf begon in 1999 met de onlineverkoop van boeken, cd’s en games, maar inmiddels heeft bol.com zijn assortiment fors uitgebreid. Vorig jaar besloot de webwinkel bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten te gaan verkopen. Daarbij gaat het om kleine elektronica zoals strijkijzers, scheerapparaten en broodroosters, maar ook om grote apparatuur zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines.

Vooral de verkoop van digitale boeken nam vorig jaar toe: de cijfers verdubbelden bijna. In de segmenten telefonie, tablets en speelgoed kochten klanten anderhalf keer zoveel als het jaar ervoor. De verkoop van cd’s en dvd’s loopt al jaren terug. (NRC)