Hoe minder je lesgeeft, hoe meer je verdient

Naam: Bas

Leeftijd: 30 jaar

Opleiding: Onderwijskunde

Baan: Sinds vijf jaar docent pedagogiek, studieadviseur en stagebegeleider aan de PABO (vier dagen).

Oude salaris: 1.750 euro netto per maand in schaal 10.

Nieuwe salaris: 1.900 in schaal 11.

Waarom wilde je onderhandelen?

„Ik wilde meer verdienen en een functie in een hogere schaal. Ook omdat ik een huis wilde kopen, maar het was vooral een principiële kwestie. Ik vind dat ik er recht op heb. Zelf sta ik veel voor de klas, maar om mij heen zie ik steeds meer docenten kiezen voor coördinerende taken. Hoe verder je van het lesgeven af staat hoe meer je verdient. Daar krijg ik jeuk van.”

Waarom is dat niet terecht?

„Ik vind dat de kwaliteit van het onderwijs primair wordt bepaald door docenten die voor de klas staan. De kracht van de opleiding ligt juist bij de docenten. Bovendien zijn wij degenen die alle shit over ons heen krijgen. Ik voel het het eerste als er wat misgaat. Als de roostermaker bijvoorbeeld een fout maakt waardoor het voor studenten te zwaar wordt, heeft hij daar weinig last van, maar ik wel.”

Hoe heb je je voorbereid op de onderhandeling?

„Ik heb mijn ideeën opgeschreven in de gebruikelijke zelfevaluatie ter voorbereiding op mijn functioneringsgesprek. Daarnaast nam ik de beoordeling van mijn studenten mee om aan te tonen dat ik heel goed had gepresteerd.”

Hoe reageerde je directeur?

„Hij was het met me eens dat lesgeven beter beloond moet worden. Maar volgens de regels kun je alleen een extra periodiek krijgen als je met een ‘uitmuntend’ wordt beoordeeld. Die beoordeling kan het schoolbestuur maar aan een klein percentage van de docenten geven. Die uitmuntende beoordeling kreeg ik en daarmee ook de extra periodiek, daar was ik erg blij mee.”

Was het moeilijk om meer te eisen?

„Nee, ik vond het alleen maar leuk, zag het als een spelletje. Overtuigd van mijn argumenten was ik totaal niet zenuwachtig. Ik had meer een houding van: kom maar op. Bovendien had ik de directeur eerder wel eens horen zeggen dat lesgeven het belangrijkste is in het onderwijs. Dat moest hij dan ook maar eens laten zien in zijn daden, vond ik. Volgens mij zag hij de lol van het spelletje ook wel in. Misschien hielp het dat ik niet het imago heb een zeurpiet te zijn. Ik denk altijd constructief mee als er een probleem is.”

Wat vonden je collega’s ervan dat jij een salarisverhoging kreeg?

„Die reageerden enthousiast. Sommigen zijn daarna ook gaan onderhandelen. Iedereen mag weten dat ik een salarisverhoging kreeg en dat ik lesgeven belangrijker vind dan hoe het beloond wordt. Anderen zijn minder open over hun salaris. Toen ik tijdens een overleg een keer vroeg in welke schaal mijn collega’s zaten, ontstond er een vervelende sfeer. Mensen wilden dat niet graag vertellen.”

Ben je nu tevreden?

„Ik vind nog steeds dat het oneerlijk verdeeld is. En ik vind het ook krom dat oudere docenten automatisch meer verdienen. Maar op zich ben ik over mijn eigen salaris nu wel tevreden, dus voorlopig hoef ik niet meer te onderhandelen.”

Adinda Akkermans