Duistere kant van Chinees succes

In de verre uithoeken van het Rotterdams Filmfestival zijn soms de mooiste films te vinden. Zoals films uit de rosse buurt van Sao Paulo, of werk van de Finse filmfanaat Peter von Bagh.

Het programmaonderdeel Signals is de vergaarbak van het IFFR. Alles wat niet past in Bright Future (eerste en tweede films van veelbelovende filmmakers) of Spectrum (werk van oudgedienden met een gevestigde reputatie in het filmfestivalcircuit) komt terecht in Signals. En dat is in de komende editie nogal wat. Dit jaar herbergt Signals vele bijprogramma’s. Zoals Hidden Histories, waarin Chinese documentaires een ander licht werpen op China’s snelle economische expansie.

De films laten een land vol armoede en corruptie zien en vertoning van deze documentaires wordt daarom ook vaak door de Chinese autoriteiten tegengewerkt of zelfs verboden. Hidden Histories vertoont ook werk van dé Chinese kunstenaar van dit moment: de door de Chinese machthebbers veelgeplaagde en getarte Ai Weiwei. Van hem zijn zes door hemzelf ‘sociale documentaires’ genoemde films te zien en vier kunstvideo’s. Twee van zijn films beleven op het International Film Festival Rotterdam hun wereldpremière. Het festival richt een speciaal paviljoen in het voor het werk van Ai Weiwei.

Signals Regained buigt zich over de filmgeschiedenis in al haar facetten, van de onlangs gerestaureerde sciencefictionfilm Le voyage dans la lune uit 1902 van filmpionier Georges Méliès (zie elders in deze bijlage) tot de abstracte, experimentele korte films die de Oostenrijkse kunstenaar Peter Kubelka in de jaren vijftig maakte. Regained heeft ook hommages aan de onlangs overleden regisseurs Raul Ruiz met wie Rotterdam vele jaren een sterke band had, en de Nederlandse experimentele filmmaker Bart Vegter.

De Franse filmknutselaar Michel Gondry komt langs met zijn Home Movie Factory, waarin bezoekers binnen drie uur zelf een film kunnen maken.