Parade van powerpakken tegen de crisis

Macht was het thema op de mannenshow van Prada, aanleiding voor een ironisch spel met klassieke pakken.

Denk aan outfits met nepmedailles en bloemen van stof in borstzakken.

Op dezelfde avond dat in Los Angeles de Golden Globes werden uitgereikt, liepen in Milaan afgelopen weekend negen beroemde acteurs over een rood tapijt. Sterren als Tim Roth, Gary Oldman, Adrien Brody en Willem Dafoe hadden zich laten strikken voor de mannenshow voor najaar 2012 van Prada.

Zo’n cast zegt iets over de aantrekkingskracht, en dus de macht, van Prada, en dat laatste was ook letterlijk het thema van de show. De industriële ruimte waar het Italiaanse modehuis zijn shows houdt, was met een gigantisch rood tapijt en al even buitenproportionele, abstracte kroonluchters veranderd in, zoals het modehuis het noemde, „een paleis van rollenspel”.

Miuccia Prada speelde in haar collectie met de traditionele codes van de mannengarderobe: krijtstreep, strenge, getailleerde jassen, double breasted colberts. Maar dit was niet zomaar een parade van powerpakken – ze had er een ironische, eigen draai aan gegeven.

Onder alle outfits werd een overhemd met een overdreven hoge kraag gedragen, waar nog een col onder zat. Sommige jassen hadden het motief van een kamerjas en hier en daar werden twee jassen over elkaar heen gedragen. In borstzakken waren bloemen van stof gestoken, er waren nepmedailles, sommige overhemden hadden een dessin van pistolen en twee modellen leken vergeten hun broek aan te trekken.

Prada stond bepaald niet alleen in haar fascinatie voor klassieke mannenmode. Bijna elke show van de mannenmodedagen in Milaan, die zaterdag begonnen, draaide tot nu toe om het pak, dat opvallend vaak een double-breasted jasje had – in tijden van crisis doet traditionele kleding het altijd goed.

Dolce & Gabbana grepen met hun pakken terug naar het begin van de vorige eeuw; de modellen zagen eruit alsof ze een avondje naar de opera gingen of, naarmate het goudborduursel op jasjes, broeken en jassen toenam, zelf een rol hadden in een opera. Bij Burberry Prorsum was met paraplu’s, truien met shawlkraag en gewatteerde jacks die korter waren dan de jasjes een typisch, Brits accent aan de smalle pakken gegeven.

Bij Jil Sander was de showruimte aangekleed als een verlaten parkeergarage. Een aanzienlijk deel van de pakken en ruim vallende trenchcoats was uitgevoerd in zwart leer of zwart nylon met een glimmende coating. Daarmee benadrukte ontwerper Raf Simons de sinistere kant van powerdressing; de gedachten gingen meteen uit naar seriemoordenaars en de SS. De matrozenkragen met naïeve afbeeldingen van walvissen en dinosauriërs, die bij veel outfits werden gedragen, deden weinig om dat beeld te corrigeren.

De mannenshows duren tot en met zondag. Lees bijna dagelijks een verslag op: nrc.nl/mode