Omzet bol.com stijgt 18 procent

De omzet van bol.com is vorig jaar met 18 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Klanten kochten in 2011 voor 376 miljoen euro bij de internetwinkel. Het bedrijf maakt niet bekend hoeveel winst het heeft geboekt. In 2010 bedroeg de omzet 318 miljoen euro. Bol.com ging zelf uit van een groei van minimaal 10 procent voor 2011.

Bol.com verkocht het afgelopen jaar 17,5 miljoen artikelen aan 3,4 miljoen klanten. Walter Isaacsons biografie van de overleden Apple-topman Steve Jobs was in 2011 het best verkochte boek, zo blijkt uit het overzicht dat bol.com vanochtend bekendmaakte. De best verkochte cd was van de Britse zangeres Adèle, het populairste speelgoed was een passagierstrein van Lego. Verder werden via bol.com veel iPads 2, scheerapparaten van Philips, wasmachines van Samsung en externe harde schijven voor de computer verkocht.

Het internetbedrijf startte in 1999 met de online verkoop van boeken, cd’s en games, maar intussen heeft bol.com zijn assortiment fors uitgebreid. Vorig jaar besloot de webwinkel bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten te gaan verkopen. Daarbij gaat het om kleine elektronica zoals strijkijzers, scheerapparaten en broodroosters, maar ook om grote apparatuur zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines. Directeur Daniel Ropers spreekt van „de meest succesvolle winkelopening ooit”. Ropers: „Al binnen enkele weken werd één op de twintig kleine huishoudelijke apparaten in Nederland via bol.com verkocht.”

Vooral de verkoop van digitale boeken nam vorig jaar toe: de cijfers verdubbelden bijna. In de segmenten telefonie en tablets en speelgoed kochten klanten anderhalf keer zoveel als het jaar ervoor. De verkopen in cd’s en dvd’s lopen al jaren terug.

Bol.com genereert meer omzet door samen te werken met zogeheten „partnerwinkels” en gaat daar dit jaar mee door. Ropers: „We merken dat in sommige categorieën al een kwart van onze klanten kiest voor een product van een partnerwinkel.”

Bol.com verwacht voor de komende tien tot vijftien jaar een „explosieve groei van het online winkelen”. En ook meldt het bedrijf een flinke groei bij de zuiderburen: de omzet in België is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2010.