Na aanvaring cruiseschip nog 29 mensen zoek

De bemanning van de gestrande Costa Concordia heeft gemuit tegen de kapitein, melden Italiaanse media. De vrees voor een milieuramp neemt toe.

Het aantal vermisten van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is gisteravond bijgesteld van zestien naar 29. Volgens de Italiaanse kustwacht gaat het om vier bemanningsleden en 25 passagiers, onder wie in elk geval zes Italianen, tien Duitsers en twee Amerikanen. Het dagblad La Stampa schrijft dat 40 mensen worden vermist. De krant baseert zich op een lijst van het crisisteam onder leiding van de prefect in het gebied.

De vrees voor een milieuramp bij het Toscaanse eiland Giglio neemt toe. Er zou al wat dieselolie uit de Costa Concordia zijn gelekt. De regering overweegt om voor het eiland en mogelijk een deel van het Toscaanse vasteland de noodtoestand af te kondigen wegens het risico op een „ramp” voor het milieu, zei minister van Milieu Corrado Clini gisteren.

Op basis van verklaringen van ooggetuigen meldden Italiaanse media vandaag dat de bemanning van de Costa Concordia de laatste twintig minuten voor de evacuatie gemuit zou hebben tegen kapitein Francesco Schettino. De bemanning zou ongeduldig zijn geworden en wilde met de evacuatie beginnen, maar de kapitein bleef maar bellen met zijn mobiele telefoon.

Hij zou lange gesprekken met zijn bazen hebben gevoerd en hebben gebeld met een oud-commandant die hij ook had willen groeten met een ‘zeemansbuiging’ voor het eiland Giglio. Tijdens deze manoeuvre liep het schip op een rots. Omdat de kapitein zelfs een uur na de aanvaring nog niet het commando tot evacueren wilde geven, zou de bemanning zelf hebben besloten voorbereidingen te treffen. Pas onder druk van de kustwacht gaf Schettino toe. Hij wordt vandaag verhoord.

Vandaag arriveert het eerste materieel van het Nederlandse bedrijf Smit, dat de 2.300 ton stookolie in het schip zal verwijderen. Eerst zal de stabiliteit van het schip grondig worden onderzocht. Gisteren bewoog het plotseling enkele centimeters, waarna de reddingswerkzaamheden tijdelijk werden stilgelegd.

„Op basis van de tekeningen van het schip en de inspecties zullen we beslissen hoe we het gaan leegpompen”, zegt een woordvoerder van Smit. Een deel van de brandstof wordt van buitenaf weggezogen, een deel van binnenuit. „Als er geen complicaties optreden, duurt het verwijderen van de stookolie drie tot vier weken.” Pas daarna kan begonnen worden met de voorbereiding van de berging, die enkele maanden tot een jaar kan duren.

Het risico bestaat dat het schip weer gaat schuiven als de zee onstuimiger wordt. Nu ligt het op 37 meter diepte, maar dertig meter verderop gaapt een kloof van 70 meter. Het schip zou geheel kunnen zinken en daardoor verder kunnen beschadigen. Daarbij zou de brandstof kunnen weglekken.

Meer dan 70 overlevenden van de ramp hebben bij de rechtbank in Genua een gezamenlijke rechtszaak aangespannen tegen de verantwoordelijke rederij Costa Crociere. Zij eisen een schadevergoeding van minstens 10.000 euro per passagier.

Commentaar: pagina 2Drijvende doodskisten: pagina 16