Italiaanse kustwacht riep kapitein op terug te gaan naar cruiseschip - dodental naar elf

Kapitein Francesco Schettino verliet het zinkende schip Costa Concordia voortijdig en werd tevergeefs opgeroepen terug te keren. Foto AP / Andrea Sinibaldi

De Italiaanse kustwacht heeft tevergeefs de kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia verzocht terug te gaan op het schip om de evacuatie te leiden. Kapitein Francesco Schettino was, tegen de officiële regels voortijdig van boord gegaan.

De kapitein zit momenteel in de gevangenis, op beschuldiging van meervoudige doodslag, het veroorzaken van een scheepsramp en dus het voortijdig verlaten van het zinkende schip. De kapitein behoort volgens de regels altijd als allerlaatste van boord te gaan.

Duikers veroorzaakten onder water gecontroleerde explosies om schip binnen te komen:

Foto Reuters / Guardia CostieraFoto Reuters / Guardia Costiera

Kustwacht: ‘Verdomme Schettino, ga terug aan boord!’

Een geluidsopname, gepubliceerd op de website van de Italiaanse krant Corriere della Sera bevestigt, naast het feit dat de kapitein al voortijdig van het schip was, dat de Costa Concordia vrijdagnacht op een rots is gevaren. De schuld wordt gelegd bij de kapitein die van de officiële vaarroute zou zijn geweken en te dicht langs de kust hebben gevaren.

Vandaag zijn er opnieuw vijf nieuwe slachtoffers gevonden in het gezonken cruiseschip. Dat brengt het totale aantal doden op elf. Begin vandaag waren er nog 29 mensen vermist.

Op de tape is volgens persbureau Reuters in het Italiaans te horen dat de kustwacht tegen kapitein Schettino zegt: “Luister Schettino, misschien heb jij jezelf gered van de zee, maar ik zal je hier zeer slecht uit laten komen. Ik zal je hiervoor laten boeten. Verdomme, ga terug aan boord!”

Duikers veroorzaakten onder water gecontroleerde explosies om schip binnen te komen:

Foto Reuters / Guardia CostieraFoto Reuters / Guardia Costiera

Smit: Wegpompen olie uit cruiseschip gaat twee tot vier weken duren

Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit heeft ondertussen laten weten dat de berging van de olie in het schip twee tot vier weken zal gaan duren.

Het Rotterdamse bedrijf benadrukte dat de zoekactie naar de vermisten uiteraard de hoogste prioriteit heeft en dat het eerst het schip moet onderzoeken voordat het wegpompen van de brandstof kan plaatsvinden.

Misschien dat de reddingsoperatie echter wel met werkzaamheden voor het wegpompen van de olie kan worden gecombineerd. Als de Italiaanse instanties daarvoor toestemming geven, kan morgen misschien al worden begonnen.

De Italiaanse minister van Milieu heeft gewaarschuwd dat als de olie weglekt uit het de Costa Concordia een beschermd natuurgebied met dolfijnen en walvissen in gevaar is. Het schip had bijna 2 miljoen liter brandstof aan boord.