Hongkong, Hilversum en het -talent van Jaap

Hoe vaak hoor je nou een concert waarvan je meteen denkt: ja, vijf ballen. Wat grenzeloos subtiel, wat stampend opwindend! Waarna alle toehoorders nafluitend en met glanzende ogen de zaal verlaten.

Jaap van Zweden bezorgde dat vijfballengevoel dit weekend als invaller in de ZaterdagMatinee. In Dvoráks Negende Symfonie (‘Uit de nieuwe wereld’) nota bene, zo’n werk dat de meeste concertbezoekers kunnen dromen. Voor de pauze was er een première van nieuw samengestelde, als losse delen wel eerder gespeelde werken van de nu aan zijn Marilyn Monroe-opera slijpende componist Robin de Raaff, Tanglewood Tales. Scherp gespeeld, mooie blazerssoli, maar overall een tikje fletser dan je zou hopen. Nee, die Dvorák, dat was het moment waarop je dacht: er zijn op dit moment maar weinig dirigenten en orkesten die zó muziek maken als Jaap van Zweden en het Radio Filharmonisch Orkest.

En er was goed nieuws uit Hilversum: Van Zweden treedt dit weekend opnieuw aan als vervanger. Daar heeft het Radio Filharmonisch mazzel mee, want eigenlijk heeft Van Zweden in december net afscheid genomen van zijn Hilversumse orkest.

Ze doen er goed aan nog maar even te genieten van een samenwerking die zo gesmeerd loopt. In augustus treedt bij het RFO Van Zwedens opvolger Markus Stenz aan. Van Zweden zelf wordt dan, zo werd vandaag bekend, chef-dirigent van het Hong Kong Philharmonic. Voor zes weken per seizoen aanvankelijk, dus het is goed met zijn chef-schap in Dallas te combineren.

Voor het vijfballengevoel van Jaap moeten we voorlopig dus naar China of de VS. Hopelijk geeft Hilversum hem snel groen licht om verder te gaan met zijn concertante Wagner-opera’s in de Matinee, ook goed voor een reeks geweldige cd’s. Die projecten zijn duur, en het is óók verleidelijk (en Nederlands) om toptalent van eigen kweek wat te relativeren. Maar in het geval van Van Zweden is het wijzer de koopmanszin ruim baan te geven en het goud te smeden nu het nog een beetje warm is.

Mischa Spel