Doe alles voor een goed imago

Bijna eenzesde van de wereldbevolking zit op Facebook, maar u nog niet? Hoogste tijd! U moet toch weten wat daar gebeurt, al is het maar voor een maandje. Daarom een spoedcursus. Surf naar facebook.com/signup. We beginnen!

1Facebook is een etalageGefeliciteerd, u heeft een Facebook-account aangemaakt. De wereld ligt aan uw voeten, vanaf nu heeft uw kind geen geheimen meer voor u, mits zoon of dochter u als vriend accepteert – en dat wordt steeds normaler. Maar pas op, verspeel uw krediet niet meteen door een persoonlijk berichtje op de pagina van kindlief te schrijven. De openbare kant van Facebook dient nadrukkelijk níét als communicatiemiddel à la e-mail of sms. Het is een etalage. Alles dient ter meerdere eer en glorie van zender en ontvanger te zijn. Het moet, houd u vast, bijdragen aan het imago van uw kind. Wat wel mag: een foto posten als u binnenkort samen met uw kind een levensgevaarlijke tocht door de jungle van Namibië onderneemt. Wat niet mag: een gezinsfoto, arm in arm voor de kerstboom, publiceren. Dat is níét cool, vader en moeder.

2Vergeet de 21ste-eeuwse definitie van vriendenHet is tijd uw vriendenbestand uit te bouwen. Facebook kan u, na het inzien van uw digitale adressenboekje (bijvoorbeeld uit Outlook), vertellen welke van uw kennissen al op Facebook verkeren. Deze kunt u dan ‘bevrienden’. De definitie van een vriend is niet meer dezelfde als in het vorige millennium. Een ‘vriend’ is nu iedereen die u kent. Ja, zelfs collega’s. Om er zeker van te zijn dat u geen blunder begaat, kunt u het beste even kijken hoeveel ‘wederzijdse vrienden’ een collega en u hebben. Is het hele bedrijfsbestand al innig verbonden op Facebook, dan kunt u zich gerust, hoewel wat laat, aansluiten. Zodra u 130 vrienden heeft, zit u op het wereldwijde gemiddelde.

3Het is een droomwereldVanaf nu ziet u álles wat ‘vrienden’ de moeite waard vinden om te delen. De neef die een fantastische fles wijn opentrekt, de buurvrouw bij de opera in Wenen, uw baas op een bananenboot op Kreta. U zit intussen snipverkouden op de bank, terwijl de regen tegen de ramen slaat? Raak niet depressief! Het is slechts een etalage, weet u nog? De wijn van uw neef was bedorven, maar daarover leest u NIETS op Facebook. Dus verman uzelf, en schrijf een trots berichtje over hoe indrukwekkend de nieuwe Houellebecq is (waar u eigenlijk maar niet doorkomt).

4Privacyinstellingen zijn uw beste Facebook-vriendMocht u nog nooit op Facebook geweest zijn, dan kent u de service vast al wel van krantenkoppen in de categorie ‘Gebruikers Facebook woedend om nieuwe privacyregels’. Het Amerikaanse bedrijf heeft de neiging regelmatig de privacyinstellingen drastisch aan te passen in haar eigen voordeel (minder privacy voor de gebruiker betekent méér informatie voor de adverteerder), waarna miljoenen gebruikers in opstand komen. Daarvoor richten ze Facebook-groepen op, waarna Facebook in een schijnbaar spontane vlaag van zelfreflectie de regels terugdraait. ‘We made a mistake’, blogt CEO Mark Zuckerberg dan, maar intussen zijn de privacyregels wel weer wat opgeschoven. Klik ze dus vaak aan, die instellingen, en laat alles alleen zichtbaar zijn voor uw vrienden. De instelling ‘Ook zichtbaar voor vrienden van vrienden’ was charmant in de tijd dat nog niet elke vage kennis óók een Facebook-vriend was. Inmiddels betekent ‘vrienden van vrienden’ eigenlijk ‘de rest van de wereld’.

5Stel uzelf een limiet!Facebook doet in verslavende werking niets onder voor alcohol en sigaretten, en verdient dus ook een zelfde voorzichtige behandeling. Net als bij allerhande drugs gaat het op Facebook om instant behoeftenbevrediging. Voor u het weet, besteedt u elke minuut die normaal gesproken naar, ik noem maar iets, werk ging, nu aan het speuren van foto’s van kennissen in bikini. Een uur Facebooken per dag – half uurtje ’s morgens, half uurtje ’s avonds – is een net dieet, als u zich bedenkt dat wereldwijd 1 op de 7 internetminuten aan Facebook opgaat.

De rubriek ‘Snelcursus’ biedt hulp bij alledaagse bezighedenen problemen.