'Al vanaf mijn kleutertijd is dit wat ik doe. Ik zong zelfs op het toilet'

Michelle van de Ven (24) viel direct na haar afstuderen aan het conservatorium op als Wendla in de musical Spring Awakening. Ze ontving voor haar rol de Musical Award voor aanstormend talent. Nu speelt ze Natalie in de musical Next to Normal.

Wat betekent zingen voor jou?

„Ik zing al zolang ik me kan herinneren. De hele dag door, altijd. Dat deed ik als kleuter al – volgens mijn toenmalige juf zelfs op het toilet. Voor mij is het dé manier om me te uiten: als ik me niet lekker voel, vind ik het heerlijk om even een fijn nummer te zingen, dan voel ik me beter, kom ik weer in contact met mezelf. Als mijn stem een keer niet meewerkt, en het niet kan, raak ik ook echt een beetje verstoord.”

Waarom koos je voor musical?

„Ik hou van spelen en zingen, en gecombineerd versterken ze elkaar. In musical en muziektheater versterk je het personage dat je speelt nog eens extra met muziek. Dan is de expressie optimaal. En het is natuurlijk de meest ultieme theatervorm.”

Hoe zou je jouw manier van zingen omschrijven?

„Eén duidelijke stijl heb ik niet: als musicalzanger moet je een kameleon zijn, en veel stijlen combineren. Aan het conservatorium heb ik me vooral ontwikkeld in licht klassiek, dat past het meest bij mij: licht en lyrisch. Maar dat heb ik nog niet echt ergens laten horen.

„In Spring Awakening speelde ik een heel kwetsbaar meisje, Wendla, en zo is mijn stem dan ook: hoog, fragiel, jongemeisjesachtig. Natalie, die ik speel in Next to Normal, is veel meer een tomboy. Zij is een stoer, wat sarcastisch personage, haar muziek is meer rockachtig en dan is mijn stemgebruik veel steviger. Stemmatig ligt het niet echt voor de hand, maar ik kan het wel. En ik vind het interessant om dan ook die kant van mezelf te onderzoeken.”

Wie zijn je leermeesters?

„Van Broadway-actrice Marla Schaffel leerde ik hoe je in de huid van iemand anders kunt kruipen; hoe je een personage opbouwt en vormgeeft. En Joke de Kruijf leerde me beter omgaan met kritiek, zowel van mezelf als van anderen. Ik heb heel veel zelfkritiek, dat is al lastig, en in musicalland hebben veel mensen een mening, die ze soms tamelijk bot op internet zetten. Ik heb wel eens de vergissing gemaakt die opmerkingen te gaan lezen. Dat is heel naar. Je maakt iets met al je passie en energie, en bent daardoor heel kwetsbaar.”

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

„Van Joke de Kruijf: ‘Kijk naar jezelf met zachte ogen’.”

Wat is de belangrijkste gebeurtenis in je carrière tot zover?

„De afgelopen anderhalf jaar was een aaneenschakeling van belangrijke gebeurtenissen! De dag na mijn eindexamen deed ik auditie voor Spring Awakening. Daar ben ik aangenomen, en toen kreeg ik ook nog eens die prijs. En nu Next to normal weer. Ik vind het ongelofelijk, en hoop dat dit nog lang voort mag duren.”

Van welke rol droom je?

„Van die van Christine in Phantom of the Opera. Dat is echt een droom, ik heb er niet eens een duidelijke artistieke motivatie voor. Ik zag dat stuk een keer en ben toen gewoon verliefd geworden.”

Wat wil je bereiken?

„Dat dit nog lang duurt! Het kunnen spelen van mooie personages, ook in het serieuze toneel, ook op televisie. Ik weet niet anders dan dat ik dit wil: op een podium staan, spelen, dansen, zingen. Ik kom uit een artistieke familie: mijn oma was actrice en mijn tante danseres. Toen ik haar als kind zag optreden, wist ik: dat wil ik ook, dit is mijn leven.

„Ik maak nu een heel mooie start, maar het zijn spannende tijden; ik hoop dat de sector overeind blijft. Tot nu toe willen mensen met me werken, en naar me komen kijken. Ik kan alleen maar hopen dat dat zo blijft. Aan mijn toewijding zal het in elk geval niet liggen; mijn overgave aan dit vak is totaal.”

Herien Wensink