2012: in ieder gezin twee tablets

Het vandaag verschenen rapport Technology, Media & Telecom Predictions van adviesbureau Deloitte geeft een goed beeld van de trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche. We zetten er vier op een rij.

1 Tablets

Sinds 2010 zijn er in Nederland twee miljoen tablets verkocht, wereldwijd meer dan 75 miljoen. Dat aantal neemt in 2012 verder toe, mede dankzij de opkomst van een nieuwe generatie goedkopere tablets van rond de 200 dollar. Deloitte verwacht dat vijf procent van de huishoudens in 2012 twee tabletcomputers zal hebben. „Een niet eerder vertoonde ontwikkeling”, zegt Daan Witteveen, partner van Deloitte. „Het duurde immers meerdere decennia voordat meer dan vijf procent van de huishoudens over meer dan één telefoon, radio of tv beschikten en zelfs tien jaar voordat meer dan vijf procent van de huishoudens meerdere mobiele telefoons bezaten.” De grens van vijf procent wordt gezien als een belangrijke mijlpaal in het accepteren van nieuwe technieken. „Nu wordt er thuis nog gevochten om de tablet, straks is het heel normaal dat ieder gezinslid er heeft.” Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten veel waarde hechten aan elektronica. Witteveen: „In economisch moeilijke tijden zullen consumenten eerder hun vakantie opgeven dan een keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een nieuwe televisie of een tablet.”

2 Apps

Het aantal apps neemt in 2012 wereldwijd toe tot meer dan twee miljoen. Dat is een verdubbeling van het aantal apps in december 2011. Het aandeel betaalde apps blijft echter klein en het creëren van ‘blockbusters’ wordt moeilijker. Verder vormt het grote aanbod van tablets en smartphones een uitdaging voor appontwikkelaars. Om wereldwijd alle appgebruikers te bedienen, moeten er honderden verschillende varianten van een app ontwikkeld worden om tegemoet te kunnen komen aan de verschillende besturingssystemen, schermgroottes en talen.

3 Uitgesteld tv kijken

De toename van tabletbezitters stimuleert ook het uitgesteld tv kijken. Smartphone- en tabletbezitters kijken wereldwijd in 2012 vijf miljard uur naar tv-programma’s tijdens ov-reizen. De reguliere tv-programmering zal daar volgens Deloitte niet onder lijden: 95 procent van alle bekeken tv-programma’s wordt live of binnen 24 uur na het originele tijdstip van uitzending bekeken. „Vaste tv-programmering blijft een bijzonder sterke rol spelen”, zegt Roel van Rijsewijk, programmaleider van het onderzoek. „De opkomst van sociale media heeft de aantrekkingskracht van de vaste programmering eerder versterkt dan verzwakt.”

4 Online reclame

Ook de markt voor online reclame zal verder groeien. Een opvallende ontwikkeling daarbij is dat bedrijven meer aandacht zullen besteden aan het profileren van hun merk op internet. Deze vorm van adverteren, ‘online branding’, neemt komend jaar wereldwijd toe met 50 procent. Witteveen: „Traditioneel is internetreclame gericht op het stimuleren van impulsaankopen. Consumenten worden verleid ergens op te klikken of direct een product aan te schaffen. Door nieuwe technieken hebben bedrijven nu meer controle op waar advertenties te zien zijn.”