'Zeemansgroet' van kapitein werd cruiseschip mogelijk noodlottig

Zes doden, zestien vermisten en een miljard euro schade. Het lijkt erop of de kapitein van een cruiseschip een ‘zeemansgroet’ wilde brengen aan het eiland Giglio waarop het schip kapseisde.

Zes doden, zestien vermisten en vermoedelijk meer dan een miljard euro schade zijn het resultaat van een al te frivole ‘zeemansbuiging’ naar het vaste land door kapitein Francesco Schettino van het cruiseschip Costa Concordia, dat vrijdagavond schipbreuk leed.

De kapitein, die zaterdag werd gearresteerd, wordt morgen verder verhoord. Hem is meervoudige dood door schuld, het veroorzaken van een ramp en het voortijdig verlaten van het schip met 4.234 opvarenden ten laste gelegd. Rederij Costa Crociere neemt afstand van de kapitein en spreekt van „beoordelingsfouten” met „zeer ernstige gevolgen’’.

De zoektocht naar vermisten moest vandaag rond het middaguur worden stilgelegd, omdat het schip plotseling enkele centimeters begon te bewegen. Nog tien passagiers en zes bemanningsleden worden vermist.

Als een Gulliver voor de poorten van Lilliput ligt de Costa Concordia nu op zijn zij, voor de haven van het Toscaanse eiland Giglio. De berging kan meer dan een jaar duren. Eerst willen de autoriteiten de brandstoftanks legen, uit vrees voor een milieuramp.

Meerdere getuigen beschuldigen kapitein Schettino. Hij zou een hofmeester van zijn bemanning een gunst hebben willen verlenen: een zeemansbuiging naar diens geboorte-eiland Giglio. Hij zou gezegd hebben: „Ziedaar, je eiland Giglio.”

Op Facebook schreef de zus van de ober die werd geëerd door de kapitein om 21.08 uur: „Binnenkort passeert hier dichtbij de Concordia van Costa Crociera. Een groet aan mijn broer die in Savona eindelijk van boord gaat om van vakantie te genieten.”

Scherend langs de kust op een afstand van 150 meter raakte het vaartuig rond 21.45 uur een rots onder water. De kiel werd over een lengte tot zeventig meter opengereten.

Het zeewater kolkte naar binnen, de stroom viel uit en passagiers raakten in paniek. „Het was als op de Titanic”, zeiden vele opvarenden. De bemanning maakte nog meer fouten. Het schip zond pas drie kwartier na de botsing een mayday uit, op verzoek van de kustwacht, die al was gewaarschuwd door telefonerende passagiers. De kapitein zou aanvankelijk hebben gemeld „dat het om een simpel elektrisch probleem ging”. Instructies voor opvarenden bleven meer dan een uur uit en waren tegenstrijdig. Veel van de 1.100 bemanningsleden bleken het Engels niet machtig. Er zouden te weinig zwemvesten zijn geweest, wat de rederij ontkent. Sloepen bleven vastzitten.

Kapitein Schettino vluchtte even na half twaalf van de boot, in een sloep. Hij loog tegen de kustwacht dat hij de evacuatie nog aan het coördineren was. Hij werd gearresteerd, ook omdat justitie vreesde dat hij zou vluchten of bewijsmateriaal zou vernietigen.

Italiaanse media spreken schande van de ramp. „Een bloedbad voor een spelletje”, kopt de Corriere della Sera vanochtend. Italië is de wereld volgens de krant een „overtuigende verklaring” schuldig en „zware sancties” voor de verantwoordelijken.

Zeelui zeggen dat het gebruikelijk is dat cruiseschepen dicht langs de kust varen om te ‘salueren’. De praktijk moet volgens de Italiaanse minister van Milieu Corrado Clini worden verboden.

Experts en advocaten inventariseren de schade, nu geschat op ruim een miljard euro. Het schip kostte een half miljard. Passagiers zouden recht hebben op vergoeding tot 20.000 euro. De berging en het verlies aan opdrachten kosten nog eens vele miljoenen.

In het nieuws: pagina 4-5