De ‘grote verwachtingen’ van NRC Boeken

Een beschaafde man of Het kauwgumkind? Blauwe Nachten of Morgenster? Naar welke titels, die dit voorjaar zullen verschijnen, moet uitgekeken worden? De boekenredactie van NRC Handelsblad helpt een handje.

Nederlandse literatuur

Voor wie in het Louis Paul Boonjaar ook iets anders wil lezen dan Boontje zelf: Peter Terrin komt met Post mortem, de opvolger van zijn fenomenale, beklemmende roman De bewaker uit 2009. Post mortem gaat over een schrijver die zich onder een vervelende verplichting uitdraait met de smoes ‘Wegens nogal moeilijke tijden in de familie’. Hetgeen uiteraard het begin is van echt moeilijke tijden in de familie. (Arjen Fortuin)

Poëzie

Na zijn kolossale ‘rouwdagboek in verzen’ Doodsbloei komt dichter Pieter Boskma met een ‘exuberante, levenslustige, geestige en sensuele’ bundel: Mansenhand. Ook komt er nieuw werk van de meervoudig bekroonde Ester Naomi Perquin (Celinspecties) en nagelaten poëzie van Hans Keilson: Gedichten. (Arjen Fortuin)

Vertaalde fictie

De prijs voor de beste woordspeling in een ondertitel gaat naar de veelbelovende nieuwe (strip)bewerking van King Lear door Henkes & Bindervoet; maar het meest kijk ik uit naar de nieuwe romans van de Amerikaan Gary Shteyngart (bekend van de moderne-klassieke Oostblokroman The Russian Debutante’s Handbook), de Brit John Lanchester (die de bankencrisis als onderwerp neemt) en de Fransman Emmanuel Carrère (die een geromantiseerde biografie schreef van het Russische politieke enfant terrible Edoeard Limonov). (Pieter Steinz)

Geschiedenis en filosofie

Houdt het dan nooit op? Nee! De Tweede Wereldoorlog blijft een geliefd onderwerp voor historici. Ook de komende maanden verschijnen er vele boeken over aspecten van de oorlog en het nationaal-socialisme in vele gedaanten. Oorlogsmythen van Ewoud Kieft gaat over hoe Willem Frederik Hermans de oorlog doorkwam – onlangs meldde Hermans’ biograaf, Willem Otterspeer, dat Hermans zich had aangemeld voor de Kultuurkamer. Hoe de NSB’er Henk Feldmeijer in 1940 de Nederlandse SS oprichtte, beschrijft Bas Kromhout in De voorman. En Tessel Pollmann laat in Mussert & Co zien dat NSB-leider Mussert niet de brave burgerman was voor wie hij soms wordt gehouden, maar een ambitieuze crimineel. (Bernard Hulsman)

Actuele non-fictie

Zal de conservatieve filosoof Roger Scruton het groene denken depolitiseren of juist niet? We weten het als zijn Groene Filosofie verschijnt. Zijn de lezingen, essays en andere geschriften van Hans van Mierlo nog steeds actueel? Ik ben benieuwd. Schrijft Naema Tahir het definitieve boek over de hoofddoek? We weten het in mei. En is het beroemde essay van John Berger over vlees eten nog steeds het fundament waarop veel latere non-fictie gebouwd is? (Maartje Somers)

(Auto)biografie en memoires

De belangrijkste biografie van het komende seizoen is die over de aartsvader van het vaderlandse socialisme, Ferdinand Domela Nieuwenhuis (1846-1919), door Jan Willem Stutje, de geschiedschrijver van radicaal-links. Benieuwd of er nog nieuwe feiten boven water komen over ‘us verlosser’, de van oorsprong Friese dominee, waarover al zo veel is gepubliceerd. Stutje vergelijkt Domela’s charismatische leiderschap met dat van tijdgenoten als Abraham Kuyper en Pieter Jelles Troelstra. (Elsbeth Etty)

Kunst en Strips

Is er zoiets als een trend te ontwaren in het nog incomplete 2012-overzicht van kunst- en stripboeken? Volstrekt niet. Een fotoboek met familiekiekjes van Arnon Grunberg verbleekt bij de luxe box met facsimile documenten uit de 40 popjaren van Queen. En is er ook maar één raakvlak tussen het oeuvre van Jan des Bouvrie, die 70 is of wordt, en de nieuwe biografie van componist Anton Bruckner die er in dit rijtje pal op volgt? Géén één. Voorlopig is het uitkijken naar Kunst & Kleur van Stefano Zuffi. over 200 kunstwerken. (Marianne Vermeijden)

Kinder- en jeugdliteratuur

De roman De weeffout in onze sterren van ’s werelds belangrijkste young-adult-auteur John Green speelt deels in Amsterdam, waar zijn twee Amerikanen met kanker hun lievelingsschrijver opzoeken. Van eigen bodem komt Spinder van Simon van der Geest (Gouden Griffel 2011), over een insectenlaboratorium, een broederstrijd en geheimen die ‘stinken en overal gaten in vreten’. Sieb Posthuma maakte bij de komende Calder-tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag De draad van Alexander, een kennismaking voor kinderen, geïnspireerd op zijn beeldtaal(Thomas de Veen)

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 13 januari 2012, pagina 8 - 9.