Reddingsoperatie cruiseschip hervat - rederij: schuld van de kapitein

Het gekapseisde schip in het Italiaanse water. De reddingswerkers hebben hun operatie tijdelijk opgeschort. Foto AFP / Andreas Solaro

De reddingswerkers die op zoek zijn naar overlevenden van de scheepsramp met de Costa Concordia hebben hun werkzaamheden weer hervat. Vanmiddag werd de operatie tijdelijk gestaakt omdat het schip niet stabiel was.

Volgens een woordvoerder van de Italiaanse brandweer verschoof het schip vanmiddag 9 centimeter verticaal en 1,5 centimeter horizontaal. De reddingswerkers werden geëvacueerd maar zijn inmiddels weer aan de slag. De stabiliteit van het schip wordt gemonitord.

Het kapseizen van het cruiseschip heeft nu aan zes mensen het leven gekost. Nog veertien mensen worden nu vermist. Het gaat om negen passagiers, waaronder een kind, en vijf bemanningsleden.

Bestuursvoorzitter: kapitein maakte fouten

De Costa Concordia is vorig jaar nog gekeurd. Daarbij heeft het schip alle veiligheids- en technische testen doorstaan. Dat liet de bestuursvoorzitter Pier Luigi Foschi van rederij Costa Crociere vandaag weten tijdens een persconferentie. Volgens Foschi is het de fout van de kapitein dat het schip vrijdagnacht aan de grond liep. Hij zou zijn afgeweken van de voorgeprogrammeerde koers van het schip. “Een niet-goedgekeurde en ongeoorloofde manoeuvre,” aldus Foschi.

In NRC Handelsblad schrijft correspondent Bas Mester vanmiddag dat kapitein Francesco Schettino door meerdere mensen wordt beschuldigd. Mesters:

“Hij zou een hoofdober van zijn bemanning een gunst hebben willen verlenen: Een zeemansbuiging richting diens geboorte-eiland Giglio. Hij zou gezegd hebben: “Ziedaar, je eiland Giglio.’’ Op Facebook schreef de zus van de ober die werd geëerd door de kapitein om 21.08: “Binnenkort passeert hier dichtbij de Concordia van Costa Crociera. Een groet aan mijn broer die in Savona eindelijk van boord gaat om van wat vakantie te genieten.””

Schettino zit vast op verdenking van dood door schuld. Ook zou hij het schip voortijdig hebben verlaten. Een kapitein die een schip in nood verlaat kan volgens de Italiaanse wet een celstraf van 12 jaar krijgen. Schettino heeft ontkend dat hij de Costa Concordia voortijdig heeft verlaten.

Amateurbeelden van de situatie op het schip, net na het ongeluk. De kapitein spreekt van ‘technische problemen’.

Berging kan meer dan een jaar duren

De berging van het schip kan meer dan een jaar duren. Uit vrees voor een milieuramp zullen eerst de brandstoftanks worden geleegd. Tijdens de persconferentie liet Foschi weten dat er zo’n 2.300 ton brandstof aan boord is. Er is nog geen sprake van lekkage.

Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Tak helpt bij het wegpompen van de brandstof. Volgens de Wereldomroep heeft Smit Tak ook aangeboden het schip te bergen, maar daarover is nog geen akkoord bereikt met de Italiaanse overheid.

Bekijk hier een Duitse reconstructie van de scheepsramp.