Chinese auto's bedreigen wereldmarkt

De vraag op de grootste wereldmarkt voor auto’s is teruggelopen. Het volume van de autoverkopen in China is in 2011 met slechts 5 procent gestegen, de traagste groei in tien jaar tijd. De verkeersopstoppingen en de luchtverontreiniging remmen de groei.

Intussen worden buitenlandse autoproducenten met twee problemen geconfronteerd. Ze zijn niet alleen minder welkom in China, maar ze zouden spoedig ook nog eens te maken kunnen krijgen met Chinese concurrenten die proberen hun productieoverschotten te exporteren.

De markt heeft de vaart er tot nu toe goed in gehouden. Het aantal verkochte auto’s is tussen 2008 en 2010 verdubbeld, dankzij belastingmaatregelen van de overheid en subsidies om producenten te helpen. Het gevolg is dat het autoverkeer in de Chinese hoofdstad, met 20 miljoen mensen en 4 miljoen auto’s, nu continu vastloopt. Omdat de klachten over de luchtverontreiniging toenemen, zijn de lokale autoriteiten begonnen de vraag aan banden te leggen. Nieuwe gegadigden moeten soms een jaar wachten op een rijbewijs.

Maar de productie blijft groeien. In 2011 had China voor 6 miljoen eenheden aan onbenutte productiecapaciteit, wat overeenkomt met 40 procent van de omzet van vorig jaar. Volgens schattingen van KPMG zal China de komende vijf jaar tweederde van de nieuwe mondiale capaciteit in deze sector voor zijn rekening nemen. De goedkope Chinese modellen zullen de markten in de ontwikkelde landen niet snel overspoelen, maar kunnen wel aantrekkelijk blijken voor nieuwe automobilisten in andere opkomende landen.

Voor buitenlandse autoproducenten die in China actief zijn, zoals Volkswagen, zijn er twee problemen. Aan de ene kant worden ze langzaam maar zeker de deur uitgewerkt. De sector zal eind januari worden verwijderd van een lijst met officiële speerpunten voor buitenlandse investeerders.

En aan de andere kant zal China waarschijnlijk zijn overtollige auto’s gaan exporteren. Daar is voldoende ruimte voor. Zelfs met een nieuw record van 800.000 voertuigen in 2011 vertegenwoordigt de export slechts 6 procent van de totale autoproductie in China, tegen maar liefst 50 procent in Korea.

De vrachtwagenfabrikanten hebben al voor een precedent gezorgd. KPMG voorspelt dat in 2015 een van elke vijf nieuwe Chinese vrachtwagens voor de export bestemd zal zijn. Autoproducenten elders in de wereld hebben nog meer redenen tot zorg, nu de overcapaciteit in China net zo groot is als de hele Duitse automarkt. Het zal niet lang duren voordat auto’s het meest omstreden exportproduct van China zijn.

Wei Gu

Vertaling Menno Grootveld