Verliefd op eigen waar

Modieuze vrouwenkleding en een enthousiaste eigenaar bij ANSH46 in Rotterdam.

Wat

ANSH46 – oftewel Another Shop 46 – verkoopt merken die in Nederland amper of geen andere verkooppunten hebben. In maart 2010 opende de winkel in Rotterdam, sinds twee maanden is er ook een webshop.

Wat hebben ze

Modieuze (designer)kleding voor vrouwen. In het begin hingen vrijwel alleen Scandinavische merken in de rekken (vandaar 46: het landnummer van Zweden). „We moesten de markt nog leren kennen”, zegt de 26-jarige Wouter Leenders die de winkel samen met zijn vriendin, een modestudent, runt. „En Nederland bleek geen écht modeland.” Ingewikkelde asymmetrische kleding van merken met obscure Noord-Europese namen verruilden ze voor wat bekendere Amerikanen: momenteel hangt er veel Alexander Wang (hoofdzakelijk zijn tweede lijn T by Alexander Wang) en 3.1 Phillip Lim.

De winkel was tijdens de winkeltest enigszins leeg, want onder meer de zomercollectie van het superhippe Franse Carven en de duistere kleren van Rad Hourani moeten nog worden geleverd. Van het Franse APC zijn er net drie kledingstukken en één paar schoenen binnengekomen. Van het Zweedse Whyred is er een spijkerbroek à 130 euro. Een leren tas van MM6 (van Maison Martin Margiela) in samenwerking met Opening Ceremony is afgeprijsd van 495 naar 245 euro. En er zijn fraaie sieraden van Husam El Odeh (525 euro voor een gouden armband).

Hoe ziet het eruit

Modern, licht en met veel wit en grijs. Vooral de paskamers vallen op: de kleding dient te worden opgehangen aan koperen leidingen en kraantjes en de muren zijn beplakt met rechthoekige stukken karton van verschillende grootte. Dat ‘blokkerige’ effect is het handelsmerk van Aart van Asseldonk en Pim Wetzels, de interieurontwerpers die de inrichting hebben gedaan. Het komt ook terug in de metalen frames die als kledingrekken dienen en het patchwork van triplex platen waarmee de toonbank is bekleed.

Hoe word je geholpen

Met bijzonder veel enthousiasme. Eigenaar Wouter Leenders staat zelf in de winkel en vertelt uitgebreid over zijn merken. Met glimmende ogen doet hij uitspraken als: „Rad Hourani, daar ben ik echt verliefd op!” Als ik met een camelkleurige top van 3.1 Phillip Lim (à 389 euro, maar nu met 50 procent korting) richting de paskamers loop, wijst hij me op de etalage waarin de top met een broek in dezelfde kleur is gecombineerd. Als ik zeg dat ik dat mooi vind, haalt hij onmiddellijk het een na laatste exemplaar van de broek tevoorschijn. Die blijkt helaas te klein. De top zit wel mooi, maar ik twijfel over de kleur. „Jammer”, zegt Leenders als ik de kleding terug hang.

Voor wie

Jong en modieus publiek.