Snelle pasta uit de computer

Spaghetti, macaroni, penne, farfalle, gemelli.... Sander Huisman uit Twente bedacht de formules waarmee je al die pastasoorten zo tevoorschijn tovert op de computer.

Is er een wiskundige formule die beschrijft hoe pasta eruit ziet? Oef, daar denkt Dr. Zeepaard niet aan als hij macaroni opschept. Maar Sander Huisman deed dat wel. Op een avond nadat hij pasta had gegeten – gemelli – kroop hij achter de computer. Hij tikte een formule in en ja, hoor: daar verscheen een grote gemelli op zijn scherm.

“Gemelli is geen moeilijke pasta”, zegt Sander. “Anelli is ook makkelijk. En fusilli.” Farfalle is juist moeilijk, zegt hij: “Met die gekartelde buitenkant, de hoekjes die middenboven uitsteken en doordat hij samengeknepen is.”

Hoe pakt Sander het aan? Hij gebruikt een computerprogramma dat Mathematica heet. Als je daar een formule instopt, dan tekent het programma een mooi plaatje van de oplossing van die formule.

Sander gebruikt Mathematica elke dag. Dat deed hij al toen hij nog natuurkunde studeerde in Twente (van 2005 tot 2010). En nu doet hij dat weer, bij zijn ‘promotieonderzoek’ aan vloeistoffen, waarmee hij nog knapper wordt.

Dat hij op de computer óók gnocchi, spaghetti en bucatini tekende, is helemaal niet gek, zegt hij. “Voor studenten is pasta lekker makkelijk eten. Ik at het haast om de dag.” Snel klaar. De formules bedenken ging vaak zelfs nog sneller, zegt hij. Soms in een paar minuten.

Hieronder zie je hoe je naar pasta moet kijken om zulke formules te bedenken. Voor gemelli begon Sander met een omgevallen 8. “De kunst is om voor elke pastasoort een goede beginfiguur te vinden”, zegt hij.

Dr. Zeepaard heeft nog wel een vraag: zorgen die verschillende vormen voor verschillende smaken?

Sander Huisman bedacht zijn pastafiguren al twee jaar geleden. Nu zijn ze ineens weer hip. Dat komt door een dik Engels boek, Pasta by design, van Marco Guarnieri en George L. Legendre, over pasta ontwerpen.