Popmuziekprofessionals voelen zich proefkonijn

Muziekprofessionals ontmoetten elkaar deze week op de muziekconferentie van Eurosonic in Groningen. Afnemende subsidies en creatief ondernemerschap waren de belangrijkste thema’s van gesprek.

‘Anonymise’, wijst het bordje boven de balie. Het polsbandje moet even over een scanapparaat en je kunt je weer anoniem bewegen door de gangen van de Groningse Oosterpoort. De RFID-chip in het polsbandje, dat alle bezoekers van zowel het Eurosonic/Noorderslag-seminar als de concerten ’s avonds in de hele stad moeten dragen, gaat bij de borrels in de Oosterpoort flink over de tong. De chip registreert precies welk panel of concert je bezoekt, bij alle ingangen staan de scanpoorten. Op een site kun je zien wie waar is, middels je eigen profiel met je eigen ‘likes’, die je ook weer aan Facebook zou kunnen linken.

Genoeg voor een privacycomplex, vinden sommige bezoekers – een paar procent van de 1.500 – die zich graag weer laten anonimiseren. „Mijn bezwaar is dat ik pas ter plekke de keuze krijg om anoniem te mogen zijn”, geeft promotor Willem Venema aan. „Ik mis een transparante uitleg en discussie vooraf en voel mij nu een proefkonijn. ”

De datavergaring is voor intern gebruik, meldt Eurosonic Noorderslag, dat keek naar de grote muziekconferentie SXSW in Austin waar men de bezoekers ongemerkt met een chip in de badge volgt. „Interessant om te volgen hoe de muziekprofessionals – programmeurs, promotors, juristen, labelmensen en media – zich bewegen tijdens de seminardagen en concerten”, zegt festivalmanager Peter Sikkema. „Wie zag welke band? Meten is weten. Zo kunnen we de artiesten een maximale spin-off geven.”

De Europese Muziekconferentie Eurosonic is sinds woensdag het knooppunt van Europese muziekafgevaardigden. Een paradijs voor netwerkers, de plek om bandjes te verhandelen aan buitenlandse labels en festivals, en te praten over subsidieregelingen en creatief ondernemerschap. En vooral dit jaar urgent: hoe overleven de podia na de btw-verhoging en de op komst zijnde subsidiebezuinigingen op provinciaal en gemeentelijk niveau?

In de popsector leiden de bezuinigingen minder tot kaalslag dan elders in de kunstwereld; de sector leunt minder op overheidsbijdragen. Maar bijna 60 procent van alle subsidie wordt verleend door de provincies en gemeenten. Dat vraagt om creatieve oplossingen en een vorm van zelfredzaamheid, zei kunsteconoom Pim van Klink, in een paneldiscussie over bezuinigingen. Mensen die werken bij poppodia en festivals krijgen dit jaar overigens wel een loonsverhoging van 2 procent en meer duidelijkheid over hun functies en diverse salarisschalen. FNV Kiem ondertekende in Groningen een nieuw cao-akkoord met de Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en Festivals.

Voor nieuwe artiesten lijken kansen verder af te nemen. Niet alleen door de bezuinigingen. Maar ook doordat er nog te veel grote internationale bands zijn die hoge kaartprijzen vragen, zo waarschuwde Lowlands-directeur Erik Eerdenburg. „Daardoor hebben mensen geen geld meer over voor kleine acts.”

Auteursrechtorganisatie Buma Stemra, het afgelopen jaar vaak in het nieuws wegens misstanden binnen het bestuur, had sinds lange tijd weer positief nieuws te presenteren: Buma jr., een adviesbank voor jonge componisten en auteurs t/m 26 jaar. Directievoorzitter Hein van Ree wilde in een informeel bedoeld borrelpraatje alle zorgen rond zijn organisatie wegnemen. Want „het moest maar eens uit zijn met de indianenverhalen rond de Buma”. Het kon nog spannend worden, met een microfoon voor wie maar wilde. Helaas, een interessante confrontatie bleef uit; geen klagende auteur in de zaal.