Perfecte gezichtjes missen schapenvet

Camelot10 afleveringen van 494 minuten€ 33,99

Woest galopperende paarden, zwaar wapengekletter, gedoe rondom bevallige dames die voortschrijden in lange gewaden vol brokaat. De Iers-Canadese tv-serie Camelot biedt precies wat je van een serie over de Middeleeuwen kan verwachten, maar dan wel voorzien van een héél zoet sausje.

De Amerikaanse betaalzender Starz, medeproducent van de serie, was eerder verantwoordelijk voor het tv-drama Spartacus en dat is te zien. Ook deze keer wordt de kijker veel seks en mooie plaatjes voorgeschoteld. Bovendien zijn er, om de aloude mythe rondom koning Arthur wat aantrekkelijker te maken bij het brede publiek, een paar sterren uit de kast getrokken waaronder Bond-girl Eva Green (Arthurs halfzus Morgan) Joseph Fiennes (als de magiër Merlijn) en Claire Forlani (als Arthurs moeder Igraine).

Het verhaal van Arthur, wiens werkelijke bestaan niet vaststaat, komt al voor in gedichten en teksten uit de zevende eeuw. Maar bijna alle moderne bewerkingen over de heldhaftige leider zijn schatplichtig aan Le Morte d’Arthur (1485) van Sir Thomas Malory. Deze bron is echter voor de producenten van Camelot, waarvan het budget wordt geschat op zo’n 70 miljoen dollar, niet meer dan een startpunt geweest.

Het verhaal begint met bastaardzoon Arthur die als eenvoudige jongen opgroeit. Als zijn vader, koning Uther, is gestorven wordt hij door de magiër Merlijn als troonopvolger en redder van de Britten aangewezen. Een keuze die niet goed valt bij Morgan, Arthurs machtswellustige halfzus. Met haar duistere magie – ze kan van gedaante verwisselen – probeert ze haar halfbroer van de troon te stoten. Haar snode plannen vormen, samen met Arthurs niet aflatende liefde voor de mooie Guinevere (Tamsin Egerton), die hij slechts één keer neemt op een afgelegen strandje, de kern van het verhaal.

Al die gemeenheid en pathos zijn vermakelijk om naar te kijken, maar Morgans eindeloze gekronkel op stenen vloeren – als ze weer eens van identiteit verandert – is nogal vermoeiend. Bovendien is iedereen simpelweg te mooi. Claire Forlani, bekend als een van de gezichten van cosmeticamerk L’Oreal, ziet er uit alsof ze vergeten is dat ze voor deze rol haar antirimpelcrème thuis had moeten laten. Dat geldt ook voor de andere actrices. Allemaal zouden ze eigenlijk wel een lik schapenvet en veeg modder op hun perfecte gelaat kunnen gebruiken. Ook het mooie snoetje van Arthur (voormalig model Jamie Bower) valt moeilijk te rijmen met een periode waarin ziekte, dood en verderf de boventoon voerden.

Maar goed, zoals in het toegevoegde boekje bij de dvd-box wordt vermeld, wilden de producenten een serie maken die ‘zowel historisch authentiek’ is als ‘aanspreekbaar voor een modern publiek’. Dat laatste is gelukt, dat eerste niet. Historisch accuraat zijn over een figuur waarover historici tot op de dag van vandaag nog lopen te kibbelen is wellicht wat veel gevraagd.

Rosan Hollak