Mode- lievelingen

Moderedacteuren – bekend om hun eigenzinnige smaak – zijn de nieuwe stijliconen. Voor ontwerpers fungeren ze als reclameborden.

Bij een mode-evenement in Parijs hoorde ik mezelf laatst roepen: „Kijk! De fashion editor van de Australische Harper’s Bazaar.” Het tijdschrift in kwestie heb ik nog nooit opengeslagen, desondanks blijk ik in staat bijna het voltallige personeelsbestand op te sommen.

Dat is te danken aan de zogeheten street-style-bloggers: fotografen die dagelijks foto’s op hun websites publiceren van modieuze mensen die ze op straat tegenkomen, en bij voorkeur hun lenzen richten op de redactieleden van internationale modebladen. Bij de ingang van elke grote modeshow worden fashion editors sinds een paar jaar opgewacht door tientallen modepaparazzi.

De voorheen anonieme namen uit de colofons van modetijdschriften hebben gezichten gekregen. En die gezichten vinden gretig aftrek: TheSartorialist.com, het bekendste streetstyle-blog, scoort gemiddeld zo’n 13 miljoen pageviews per maand. Grote modeketens pinnen de foto’s op hun moodboards, waardoor kopieën van de kledingstukken die fashion editors dragen een paar weken later al in winkels als Zara, H&M en Topshop liggen.

En daarmee hebben moderedacteuren de functie van mode-icoon overgenomen van film- en popsterren. Iedereen weet inmiddels dat achter het uiterlijk van de gemiddelde Hollywoodster een team stylisten schuilt. Als reactie daarop is een vraag naar ‘echt’ en ‘authentiek’ gekomen. Dan kom je vanzelf uit bij fashion editors: modeprofessionals die hun baan te danken hebben aan hun eigenzinnige smaak.

Maar zo authentiek als ze lijken, zijn ze niet. Moderedacteuren van toonaangevende bladen krijgen namelijk wel erg makkelijk toegang tot designerkleding: het wordt ze gratis of met korting toegestopt en voor speciale gelegenheden mogen er outfits geleend worden. Voor ontwerpers fungeren ze als reclameborden.

Neem Anna Dello Russo (Japanse Vogue) bijvoorbeeld. Zij noemde haar online bekendheid al eens een „tweede carrière” en zegt zich elke ochtend aan te kleden met de bloggers in haar achterhoofd. Streetstyle-blogger Tommy Ton van Jak & Jil stelde al een complete expositie samen met de foto’s die hij van haar maakte.

Dello Russo wordt vaak gezien in de ontwerpen van haar vrienden Dolce & Gabbana, maar lijkt zich nu door de nog onbekende Italiaanse ontwerper Fausto Puglisi te hebben laten adopteren. Sinds ze zijn nogal barokke mini-jurkjes (zie foto) regelmatig naar mode-evenementen draagt, werden er direct een paar modebloggers in gesignaleerd.

Of Carine Roitfeld. De voormalige hoofdredacteur van Vogue Paris was een van de eersten die door de foto’s van streetstyle-bloggers een superster werd. Ze wordt veelvuldig gefotografeerd in kleding van haar goede vriend Riccardo Tisci, hoofdontwerper bij Givenchy. Roitfelds opvolger bij Vogue, Emmanuelle Alt, kun je uittekenen in Isabel Marant en Balmain, labels waarbij ze, voordat ze hoofdredacteur van Vogue werd, in dienst was als consultant. Onlangs werd ze zelfs gefotografeerd in laarzen van Marant nog vóór die überhaupt op de catwalk getoond waren.