Op zoek naar een breder publiek

Literair tijdschrift De Gids wordt overgenomen door De Groene Amsterdammer. Hoe denken andere literaire tijdschriften de subsidiestop in 2013 te gaan overleven?

Het literair tijdschrift Kort Verhaal onderzoekt of het kan opgaan in een opiniërend weekblad. Dat zegt redacteur Peter Verstegen. Dat scenario is een serieuze optie geworden sinds eerder deze week bekend werd dat De Gids, het oudste literaire tijdschrift van Nederland, wordt overgenomen door De Groene Amsterdammer. Vanaf april verschijnt De Gids voor het eerst als bijlage in het weekblad.

De Gids is daarmee het eerste literaire tijdschrift dat concrete maatregelen treft sinds het kabinet medio vorig jaar bekendmaakte vanaf 2013 de subsidie op literaire tijdschriften, in totaal goed voor 285.000 euro per jaar, te stoppen. Twaalf literaire tijdschriften moeten verder zonder subsidie.

Niet alleen voor De Gids, dat voor de helft drijft op subsidie, betekent dat een bedreiging van het voortbestaan. Kort Verhaal, nu uitgegeven door Mouria, moet minstens 30.000 euro vinden om te overleven. „Met fondsen lukt dat niet”, aldus redacteur Verstegen. Dat een overname door een opinieblad tot de mogelijkheden behoort, stemt Verstegen hoopvol. „Dat lijkt mij een interessante optie. Wij gaan zeker contact leggen met Vrij Nederland of HP/De Tijd.”

Wouter van Oorschot, verantwoordelijk voor de uitgave van Tirade, vindt het nog te vroeg om iets over zo’n overname te zeggen. ,,Dat er geld bij moet komen is duidelijk. Volgende week is er overleg.”

Na 2013 maken vier à vijf literaire tijdschriften kans op subsidie van het Letterenfonds. Hoewel de specifieke eisen nog niet bekend zijn, zal publieksbereik een belangrijke factor zijn. Jo Radersma, hoofdredactrice van Armada, laat weten dat het literair tijdschrift het publieksbereik hoopt te vergroten door actiever in te haken op de actualiteit en bijeenkomsten te organiseren in het academisch-cultureel centrum Spui25.

Hein Aalders, hoofdredacteur van De Parelduiker, denkt al een manier gevonden te hebben om een gat van 15.000 euro te dichten. „Als wij van 800 naar 1.000 leden gaan en het abonneegeld verhogen van 40 naar 50 euro draaien we quitte.” Angst dat abonnees na zo’n verhoging weglopen, heeft Aalders niet. „Wij hebben trouwe en fanatieke lezers. Die hebben daar vast begrip voor.”