Muziek promoten met Zweedse gehaktballetjes

Het winkelend publiek liep eraan voorbij alsof het de gewoonste zaak van de wereld was: een popgroep in de showroom van de Amsterdamse vestiging van Ikea. Gram, alter ego van singer/songwriter Marg van Eenbergen, presenteerde haar nieuwe single Home again.

Een lied over een verbroken relatie en opnieuw beginnen, met alle verhuisdozen en nieuwe meubels die daarbij horen. Niet zo’n vreemde gedachte dus, om het Zweedse woonwarenhuis te verkiezen voor een instore-optreden. Temeer omdat Van Eenbergen haar inspiratie opdeed in een Zweeds vakantiehuisje, geleend van een vriend tijdens een periode dat ze de stilte en eenzaamheid nodig had om tot zichzelf te komen.

Zo ernstig als die uitgangspunten mogen lijken, zo vrolijk vatten de zangeres en haar vier muzikanten hun publiciteitsstunt op. Voor het publiek zijn er Zweedse gehaktballetjes. „Onze cd past perfect in een Billy”, verwijst Marg naar het populaire kastenmerk van de meubelgigant. „Zeker een bed aan het uitproberen”, grapt ze als ze tussendoor haar bandleden kwijt is. De akoestiek is niet geweldig en zonder versterking slaat ze zich manmoedig door een viertal liedjes, terwijl luisteraars zich op een bonte uitstalling van gloednieuwe sofa’s genesteld hebben. „Mama wie zijn dat?” dreint een kind dat door vader en moeder wordt voortgesleept langs de Plundra-uitverkoopaanbiedingen.

Grams album Play Me staat bol van toegankelijke liedjes waarvan ‘Home again’ de mooiste is. Haar plugger gaat er deze week mee op stap bij de radio. Voor een indie-artiest met eigenzinnige uitstraling is het nog lang niet gezegd dat zo’n hit in spé ook werkelijk gedraaid gaat worden. Een popmuzikant in de marge van het hitwezen moet vernuftig zijn om aan publiciteit te komen, zeker nu cd-winkels verdwijnen en er nieuwe circuits aangeboord moeten worden om muziek onder de aandacht te brengen.

Op de terugweg fiets ik langs de in aanbouw zijnde Ziggo Dome, een enorme zwarte doos waarin later dit jaar bands van het kaliber Pearl Jam voor meer dan vijftienduizend mensen zullen optreden. Even leuk als Gram in Ikea? Dat valt nog te bezien.

Jan Vollaard