Mag vliegtuig boven land kerosine lozen?

Martijn Rijnders las een nieuwsbericht over een KLM-toestel dat zijn kerosine boven zee loosde toen het door rookontwikkeling aan boord naar Schiphol moest terugkeren. Martijn vraagt zich af of dat ook boven land mag.

Allereerst, waarom zou een vliegtuig kerosine lozen? Evert van Zwol, president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers legt uit: „Alleen bij intercontinentale vluchten gebeurt dat soms. En dan enkel in geval van nood. Die vliegtuigen moeten zo veel kerosine meetorsen dat hun startgewicht hoger ligt dan het maximale landingsgewicht.” De maximale hoeveelheid kerosine die een Boeing 747 kan meenemen, zo’n 200.000 liter, weegt evenveel als het toestel zelf zonder kerosine.

„Dat levert normaliter geen problemen op bij de landing omdat de kerosine in de tanks tijdens de vlucht wordt verbrand. Het gewicht van het vliegtuig neemt dus sterk af voordat het op de eindbestemming arriveert. Maar mocht het vliegtuig onverhoopt moeten landen voordat er veel kerosine is verbrand, dan is het veiliger om te lozen”, zegt van Zwol.

En als het lozen dan toch moet gebeuren, bestaan daar uitgebreide richtlijnen voor. Zo mag een toestel eigenlijk geen kerosine lozen op minder dan 900 meter hoogte of in een onweersbui. „Maar nood breekt wet”, zegt van Zwol. En boven land kerosine lozen mag. Van Zwol: „Bij het lozen vliegt het toestel eigenlijk altijd op zo’n grote hoogte en met zo’n snelheid dat de kerosine vernevelt en zich over een zeer groot oppervlak verspreidt. Op de grond is dus niets te merken. Zelfs als het om tienduizenden liters brandstof gaat.”

De luchtverkeersleiding moet wel toestemming geven voor het lozen van kerosine. Die bepaalt dan waar het lozen moet plaatsvinden, meldt een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland. In Nederland worden toestellen, als dat mogelijk is, naar het luchtruim boven zee gedirigeerd. Daar is het luchtverkeer minder druk en hebben toestellen met eventuele mankementen alle tijd en ruimte om hun kerosine te lozen.

„Vergelijk het met het verwisselen van een autoband. Dat doe je ook niet midden op de A2”, aldus de woordvoerder. In 2011 moesten drie vliegtuigen die van Schiphol vertrokken waren tussentijds kerosine lozen. In 2010 deden vijf vliegtuigen dat.

Jesse Groenewegen