Democracy Lab peilt veranderingen in revolutionaire wereld van nu

Een Libische vrouw vorig jaar juni op een demonstratie in Benghazi tegen het autoritaire bewind van Moammar Gaddafi. Foto Reuters / Esam Al-Fetori

Een nieuw prachtig project van misschien wel het beste magazine over internationale politiek. Foreign Policy lanceerde vannacht ‘Democracy Lab’, een speciale sectie van hun site die de revolutionaire ontwikkelingen in de Arabische wereld en elders op de voet gaat volgen.

“Following transitions from authoritarianism to democracy around the world”, luidt het motto van FP’s nieuwste project dat ook via Twitter en Facebook te volgen is. Op een speciale pagina van de subsite legt Foreign Policy uit waarom het dit speciale project juist nu begonnen is:

“When World War II came to an end, there were only a dozen or so democracies in the world. Today there are 115. Many of the current members of the club joined within the last quarter-century -- a group whose members range from tiny Estonia to enormous Indonesia. The current wave of revolution sweeping through the Middle East is only the latest chapter in a broader global shift toward open societies.”

Democracy Lab gaat de wereldwijde opmars van de democratie volgen door middel van hun welbekende analyses, expertblogs en interviews met prominente denkers. Filosoof Francis Fukuyama, die kort na het einde van de Koude Oorlog de overwinning van de liberale democratie uitriep, publiceerde het eerste artikel op het Lab, ‘The Drive for Dignity’. Hij legt nog eens de nadruk zijn geloof in het universele verlangen naar democratie:

“The legend now has it that the Arab Spring was kicked off in early 2011 when a Tunisian vegetable seller, Mohamed Bouazizi, had his fruit cart confiscated by the police. Slapped and insulted by a policewoman, he went to complain but was repeatedly ignored. His despairing response -- to set himself on fire -- struck an enormous chord across the Arab world. [...] What was it about this act that provoked such a response? The basic issue was one of dignity, or the lack thereof, the feeling of worth or self-esteem that all of us seek. But dignity is not felt unless it is recognized by other people; it is an inherently social and, indeed, political phenomenon. The Tunisian police were treating Bouazizi as a nonperson, someone not worthy of the basic courtesy of a reply or explanation when the government took away his modest means of livelihood.”