Supersize me

Een parelsnoer van witte meeuwen op een bruine berg erts. De grote berg grondstof komt uit een nog veel groter schip. Maar even stond het water hoog genoeg om De Vale Rio de Janeiro de Rotterdamse haven te laten binnenvaren. Met zijn 362 meter is de Braziliaanse gigant langer dan drie Domtorens achter elkaar. Het schip is 65 meter breed en heeft een diepgang van 22 meter, net een meter boven de bodem van de Maasmond. Dinsdag deed het grootste bulkschip ter wereld voor het eerst de Rotterdamse haven aan.

Er zijn maar enkele havens in de wereld groot genoeg om de Vale Rio de Janeiro te ontvangen. Waarom Rotterdam? Waarschijnlijk omdat China niet mocht. De jongedame, enkele maanden oud, is een van de negentien very large ore carriers die de Braziliaanse mijnbouwgigant Vale laat bouwen door het Chinese Rongsheng en het Koreaanse Daewoo. Vale, in volume de grootste ijzerertsproducent ter wereld, besloot een eigen vloot te bouwen toen de prijzen voor vrachtvervoer stegen. Die investering koste de staalproducent 8,1 miljard dollar. Chinese scheepeigenaren protesteerden tegen het verlies aan opdrachten. Reden waarom de eerste ‘Valemax’ niet mocht aanmeren in China, volgens een woordvoerder van Thyssen Krup, het bedrijf dat de overslag leidt. De Braziliaanse ijzererts, 386.000 ton in totaal, is bestemd voor de fabrieken in het Roergebied, van de Duitse staalproducent.