Regionale schouwburg richt zich meer op wensen van bezoekers

Het aantal bezoekers in Schouwburg Ogterop in Meppel steeg vorig jaar met 15 procent. Volgens directeur Wybrich Kaastra is dat te danken aan de actieve manier waarop de schouwburg de mening van de bezoekers betrekt in de programmering. „Een panel komt enkele keren per jaar bij elkaar om de programmering op het publiek af te stemmen.”

De schouwburg van Meppel staat in deze actieve publiekswerving niet alleen, blijkt uit een rondgang van deze krant. Het is de trend bij veel regionale schouwburgen; van Vught tot Spijkenisse, van Weert tot Terneuzen.

Volgens directeur Maarten Verhoef van Schouwburg Kunstmin in Dordrecht is „samenspel met het publiek een overlevingsstrategie”. Nu de gemeentelijke overheden bezuinigen op de exploitatiesubsidie van de schouwburgen zijn directeuren gedwongen „creatief en efficiënt om te gaan met hun bedrijfsvoering”, aldus Hans Selfischberger, directeur van De Speeldoos in Vught. De afdeling marketing van de schouwburgen bedient zich meer dan vroeger van sociale media als e-mail, Twitter en Facebook. „Alleen een poster ophangen volstaat niet”, aldus Kaastra.

Dat deze overtuiging van recente datum is, blijkt uit het onderzoek dat Kim Joostens (1980) deed voor de Rijksuniversiteit Groningen. Zij promoveert vandaag op de stelling dat de „theaters en concertzalen niet goed voor ogen hebben hoe hun publiek eruitziet of wat voor publiek ze aan zich kunnen binden. Daardoor houden ze te weinig rekening met de wensen van dat publiek.” Haar onderzoek beperkt zich tot de periode 2002-2007, een deel van het laatste en zelfs voorlaatste kunstenplan. Volgens Mirjam Radstake, directeur van Schouwburg Lochem, is er al „vijf jaar intensief overleg met zowel het publiek als de andere theaters in de regio”.

Volgens Joostens „is er totaal geen samenhang in publiekswerving. Als een zaal niet vol dreigt te komen volgt er een lastminuteactie per mail.” Brigitte van Eck van het Munttheater in Weert is het hiermee oneens: „Dat is voor veel schouwburgen geen optie. Door goedkope kaartjes op het laatste moment aan te bieden of mee te doen aan ticketveilingen dupeer je je trouwe bezoekers. En die zijn van het grootste belang.”

Regionale schouwburg als verleider: Cultureel Supplement, pagina 7