Prijs voor Belg Waege van stad Rotterdam

Orkestdirecteur Hans Waege, directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, heeft de Rotterdam Marketing Award gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het imago van de stad.

Burgemeester Aboutaleb zei gisteren bij de uitreiking dat Waege erin is geslaagd een „kwaliteitssprong” te maken met het orkest. „En dat is uitzonderlijk. Het is gemakkelijk om van iets slechts iets goeds te maken. Maar hij heeft van een orkest dat al een ‘10’ is, een ‘10-plus’ gemaakt.”

De directeur, die uit België komt, brengt volgens Aboutaleb „met een enorme authenticiteit” het orkest aan de man. „Alsof hij er al vanaf zijn geboorte bij zit.” Waege geeft sinds drie jaar leiding aan het orkest.

Hij leidt ook het Gergiev Festival, dat het afgelopen jaar zo’n 20.000 bezoekers trok, ruim 1.000 meer dan in 2010. Het gezaghebbende Britse muziekblad Gramophone riep het uit tot een van de beste evenementen ter wereld. Dat is volgens Aboutaleb mede de verdienste van Waege.

Zelf denkt Waege dat vooral zijn blik naar buiten hem de prijs heeft opgeleverd. „We treden dit jaar op in Azië en vijf keer in Wenen, het Mekka van de klassieke muziek. Daarmee zetten we ook Rotterdam op de kaart.” Hij ziet de prijs als bevestiging dat hij op de goede weg is. „Ik trek mij niks aan van het naderende onheil: de bezuinigingen. Het enige dat we kunnen doen is positief blijven en nog harder werken. De Rotterdamse mentaliteit, zeg maar.”