Meryl Streep schittert in The Iron Lady- alle recensies op een rijtje

Meryl Streep onthulde in november 2011 de filmposters van The Iron Lady bij de Houses of Parliament in Londen. Foto Reuters / Luke MacGregor

De eerste foto’s van actrice Meryl Streep als de Britse voormalig premier Margaret Thatcher leidden vorig jaar al tot een stortvloed aan publiciteit. Nu is The Iron Lady er dan ook echt. Vanaf vandaag draait de film in de Nederlandse bioscopen. Lees hier alle recensies.

De film gaat over politica Margeret Thatcher, die van 1979 tot 1990 als leider van de Britse Conservatieven Groot-Brittannië met harde hand regeerde. De film focust op Thatcher in het heden, nu ze een dementerende vrouw is en via ingebeelde gesprekken met haar overleden echtgenoot haar leven herinnert.

Bekijk de trailer:

http://youtu.be/yDiCFY2zsfc

Streep: ‘The Iron Lady is zeker feministisch’

In een interview met nrc.next vandaag vertelt Meryl Streep (1949) over de feministische kant van de film:

“Dit is een film over een vrouw, gemaakt door feministen, dus ja. Rembrandt schilderde al die portretten, maar man of vrouw, uiteindelijk doet hij altijd Rembrandt. Mannelijke filmmakers leggen zichzelf in hun film, ook als die over een vrouw gaat. In handen van een man was een biopic over Thatcher iets heel anders geworden. Maar ons interesseert die oude dame. Onze film gaat over de duisternis die we allemaal betreden als ons leven erop zit en we ons rekenschap geven van onze keuzes. Wij, makers van de film, kunnen Thatchers oordelen betwisten en haar politiek is de onze niet. Maar ja, ze interesseert ons. En ja, dat is omdat ze een vrouw is.”

Wat vonden de recensenten van The Iron Lady?

nrc.next: ‘Weinig meer dan een fascinerende kopie’

nrc.next geeft de film drie sterren. Filmjournalist Dana Linssen schrijft over de film:

“Er is natuurlijk een belangrijke reden om The Iron Lady te gaan zien en dat is Meryl Streep, die haar kunst met accenten en imitaties hier tot grote hoogten laat stijgen. Streep ís Thatcher. Sterker nog, ze is misschien wel te goed voor Thatcher.”

Linssen concludeert dat de film weinig meer dan een fascinerende kopie is:

“Maar de echte vraag is of de film voor wie Thatcher niet op het wereldtoneel heeft meegemaakt nog wel enig referentiekader biedt. De echte makke van de film schuilt erin dat, zelfs met al het geniale acteerwerk van Streep, ons weinig meer dan een fascinerende kopie wordt getoond. Van een filmbiografie verwacht je op z’n minst een visie. En dat is iets heel anders dan partij kiezen.”

De Volkskrant: ‘Keurige maar tandeloze film over Thatcher’

De Volkskrant geeft de film drie sterren, en bestempelt de film als ‘keurig’. Maar er is ook weinig ruimte voor verdieping:

“Het wordt allemaal wel aangestipt: de manier waarop ze de macht van de vakbonden wist te breken bijvoorbeeld, en haar keiharde bezuinigingen, die tot grootschalig oproer leidden. Maar het zijn voetnoten in een verhaal dat vooral draait om een ambitieuze vrouw die zich in een mannenwereld moet waarmaken. (…) Maar behalve een kapstok voor aloude discussies en een podium voor het talent van Meryl Streep is The Iron Lady ook gewoon een degelijke, met zorg gemaakte film. Een tikje te degelijk zelfs, en daarin speelt juist de apolitieke toon een grote rol. Het gebrek aan stellingname maakt de biopic tandeloos; The Iron Lady is keurig en knap, maar niet spannend. Geen film om de barricaden voor op te gaan, maar om rustig bij een kopje thee te bekijken.”

Trouw: ‘Echt spannend wordt het niet’

Volgens Trouw heeft de film vooral moeite met het verbinden van het oude en het nieuwe, zowel Thatcher als hun eigen kijk op het verhaal:

“[Regisseusse] Loyd laat de oude Thatcher in gedachten dwalen door de belangrijke momenten in haar leven en zo’n beetje alles komt voorbij. (…) Maar het blijft allemaal braaf chronologisch en hapsnaps; weinig kernachtig. Duidelijk is dat de regisseuse en actrice Streep er niet helemaal uit zijn gekomen hoe ze het toen en het nu moesten rijmen. En dan niet zozeer Thatcher toen en nu, als wel hun eigen visie toen en nu.”

Algemeen Dagblad: ‘Voortreffelijke vertolking van Meryl Streep’

Het AD geeft de film drie sterren en roemt de acteerprestatie van Streep:

“Ze weet de intonatie, de houding en het gedrag van deze vrouw griezelig echt te raken. (…) In de voortreffelijke vertolking van Streep, die zeker weer een Oscarnominatie (haar zeventiende) zal opleveren, is Thatcher een kille vrouw die uiteindelijk vooral medelijden opwekt als zij door haar huis dwaalt.”

De krant vraagt zich overigens wel af wie er eigenlijk zit te wachten op een speelfilm over Thatcher:

“Voor jongere kijkers is zij een fossiel, terwijl de generatie die haar wel in haar hoogtijdagen als Britse premier heeft meegemaakt, deze vrouw liever wil vergeten.”

Het Parool: ‘Kom maar door met die Oscar voor Streep’

Ook Het Parool beloont de film met drie sterren, en noemt Streep kanshebber voor een Oscar:

“Als verwarde oude vrouw (kom maar door met die Oscar voor Streep) worstelt ze met de demonen van het verleden. De context van de flashbacks is de verwarring van een hoogbejaarde. Een standpunt dat empathie oproept, maar het lastig maakt om de keiharde en polariserende staatsvrouw daarachter te zien. (…) Uiteindelijk krijgen we de verschillende aktes van de carrière van Thatcher in vogelvlucht (…) zonder dat we iets leren over hoe de wereld tegen Thatcher aankeek en nog steeds aankijkt.”

Controverse in Engeland

In Thatchers thuisland Engeland was niet iedereen even blij met de film. NRC-redacteur Joyce Roodnat schrijft in een interview met Streep in NRC.next het volgende over de film:

“Een film die in de Britse pers al werd verketterd, omdat hij uitgaat van Margaret Thatcher zoals ze nu is: een wankele bejaarde van 86, gevangen in het steeds kleinere wereldje waartoe de ziekte van Alzheimer haar veroordeelt.”

De Britse krant The Guardian beschreef vorige week al, toen de film in Londen in première ging, de tweestrijd die zich in de film afspeelt. Aan de ene kant krijgt de kijker geen enkele uitleg van de gebeurtenissen, maar aan de andere kant toont de film door een schitterende performance van Streep wat er met ons gebeurt als we ouder worden:

“Nothing is examined or analysed, little is illuminated in any revealing way, and because everything is seen from her distorted perspective there is no countervailing moral, political, historical force or argument. But what we do have is a study of the process of ageing, fading powers, doubt, disappointment and loss that will come to most of us if we stay the course, and a stunning performance from Meryl Streep to set alongside her Isak Dinesen and Julia Child. Breathtaking in its detail and nuance, its subtle gestures and inflections, this multifaceted jewel of a portrait is altogether grander than the commonplace setting of the film.”

Wat de Amerikaanse filmpers vond van The Iron Lady

Het tijdschrift Rolling Stone geeft de film 4,5 ster en prijst de scherpe regie:

“Thatcher’s chats with the ghost of her dead husband (bravo, Broadbent) are wonderfully droll. The sharp economy of Lloyd’s direction allows the incontestably great Streep to take impressionistic snatches of a life and build a woman in full. This is acting of the highest order.”