Kortkolom economie

Wegener wil weer mensen ontslaan

Rotterdam. Krantenuitgever Wegener gaat opnieuw mensen ontslaan. De uitgever van regionale dagbladen, waaronder De Gelderlander en BN/De Stem, maakte vanochtend bekend dat de inkomsten uit advertenties in de papieren kranten onder druk blijven staan. Daarom wil Wegener, grotendeels eigendom van de Britse uitgeversgroep Mecom, de kosten verlagen. Het is de volgende in een lange rij reorganisaties bij de uitgever. Om hoeveel banen het gaat is nog niet bekend. Bij Wegener werken ruim 3.000 mensen (2.800 volledige banen). De advertentieomzet is in 2011 met bijna 10 procent gedaald, 2 procentpunt meer dan de daling in 2010. De omzet (advertenties, abonnementen, losse verkoop) daalde met 3 procent, net zo veel als in 2010, naar circa 508 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) kwam uit op circa 60 miljoen (2010: 62,3 miljoen). Wegener wil zich sneller omvormen naar een meer op internet gerichte uitgever. (NRC)

ING gaat dochter in Azië niet afsplitsen

Amsterdam. ING gaat andere mogelijkheden onderzoeken voor de verzekerings- en investeringsactiviteiten in Azië. De bank-verzekeraar maakte donderdag bekend af te zien van de voorgenomen verkoop vanwege de onzekere marktomstandigheden. Sinds november 2010 is de bank-verzekeraar bezig geweest een basisscenario voor te bereiden voor twee beursgangen, voor de Amerikaanse activiteiten en voor de Europese en Aziatische activiteiten. „Maar gezien de onzekere economische verwachtingen en turbulente financiële markten, vooral in Europa, heeft ING besloten om andere mogelijkheden te onderzoeken voor de Aziatische verzekering- en investeringsactiviteiten”, zegt topman Jan Hommen in een persbericht. (Novum)

Detailhandel profiteert van prijsstijgingen

Amsterdam. De Nederlandse detailhandel heeft in november 1,3 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De dalende verkoop (-1,6 procent) werd gecompenseerd door stijgende prijzen (+ 2,9 procent). Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden ruim 2 prcent meer omzet. De prijzen stegen, maar het volume bleef even groot. Supermarkten zagen de omzet stijgen, bij de speciaalzaken nam de omzet opnieuw af. Winkels in non-foodartikelen zoals elektronica, doe-het-zelf-artikelen en meubels noteerden een omzetdaling van bijna 1 procent. Verkopers van bovenkleding, huishoudelijke artikelen en drogisterij-artikelen zagen de omzet wel stijgen. (Dow Jones)