Fraai als een flipperkast en ook net zo oppervlakkig

Game

Infinity Blade II

Van: Chair, Epic

Voor: iPhone, iPod Touch, iPad **

Toen de iPhone 4S in oktober werd onthuld, was Infinity Blade II een van de demo’s. Bijzonder, want Apple gebruikt zelden games om nieuwe producten te demonstreren. Wie deze game ziet, snapt waarom het bedrijf een uitzondering maakte. Infinity Blade toont 3D-omgevingen die concurrerende apps vijf jaar ouder doen lijken. De details van de grauwe fantasiewereld en het middeleeuwse kasteel waar je avontuur zich afspeelt, zitten op het niveau van Xbox 360- en PlayStation 3-spellen.

Helaas betaal je, net als bij het eerste deel, een prijs voor het visueel spektakel: je hebt zelden directe controle over je personage. Je kan hem af en toe een richting laten kiezen, maar verder loopt hij langs vaste paden. De zwaardgevechten, tegen steeds sterkere vijanden voelen door al het ontwijken aan als bokspartijen. Het begint spannend, maar voor de rest is het filmpjes kijken, of eigenlijk doorspoelen.

Dit spel is vermakelijk zoals een flipperkast dat is: fraai aan de buitenkant, maar uiteindelijk schiet je alleen een kogeltje rond. Dit spel bewijst dat mobiele games nog een lange weg te gaan hebben voor een volwaardige spelbeleving.

Peter Koelewijn