Air France-KLM wil reorganiseren, maar vooral bij Franse tak ingrijpen

Caption: Picture taken from Air France headquarters at Paris Roissy airport shows a company' s plane taxiing on an airport tarmac in front of the building on January 11, 2012. Air France-KLM holds a board meeting in Amsterdam on wednesday and Air France will hold its board on January 12, 2012 to to look at austerity measures. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT Het Air France-hoofdkwartier op het vliegveld Parijs-Roissy, 11 januari 2012. Foto AFP / Eric Piermont

Air France-KLM kondigde vanavond, na overleg met de vakbonden, een reorganisatie aan die voornamelijk de Franse tak Air France zal treffen.

Air France-KLM wil de vloot inkrimpen en een groot aantal financiele maatregelen treffen. Als gevolg van de vlootreductie zal er ook een vermindering plaatsvinden van het personeelsbestand bij het cabinepersoneel. Tegenover persbureau Dow Jones liet CEO Peter Hartman van KLM weten dat het bedrijf de komende tijd drie prioriteiten heeft: “dat zijn inkomsten verhogen, kosten verlagen en de schuldpositie afbouwen”.

Al langer was bekend dat Air France verlies draaide, in tegenstelling tot KLM. Hartman bevestigde dan ook dat de pijn vooral bij Air France geleden gaat worden: “de nadruk van de maatregelen zal bij Air France liggen. Ik ga mijn uiterste best doen om in overleg met de ondernemingsraad van KLM gedwongen ontslagen hier te vermijden. Wij zijn eerder met maatregelen begonnen en hebben daar binnen de groep nu profijt van.”

Eind november werd bekend dat Air France-KLM tussen juli en september 2011 minder winst had geboekt dan verwacht, dit kwam vooral door de hoge brandstofprijzen.

Maar niet alleen de vloot van Air France zal inkrimpen, ook bij KLM zal het aantal vliegtuigtypes in de vloot teruggebracht worden. Daarmee worden de operationele kosten verlaagd, legt Hartman uit. Air France liet vanavond verder weten dat het verlies op korte en middellange operaties over 2011 wordt geschat op zevenhonderd miljoen euro.

Air France-KLM heeft zichzelf daarom als doel gesteld de nettoschulden eind 2014 met 2 miljard tot 4,5 miljard euro terug te brengen. Daarom wordt per direct voor een miljard aan directe kostenbesparingen ingevoerd. Bij Air France zal het aantal staffuncties worden teruggebracht en worden alle vacatures en salarissen daar voorlopig bevroren. Bij KLM zal de loonontwikkeling “gematigd” zijn. Air France-KLM kondigde ook aan met een aanvullend herstructureringsplan te komen, waarover verder zal worden overlegd met vakbonden en ondernemingsraden. Air France-KLM boekte in de eerste zes maanden van het boekjaar een verlies van 183 miljoen euro en ook de marktwaarde van het bedrijf daalde het afgelopen jaar met 74 procent tot 1,2 miljard euro.