Wat een overbodig apparaat

Gisteren begon gadgetbeurs Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.

De televisie heeft geen afstandsbediening nodig en is net zo slim als je computer.

‘Een slanke zestigplusser die je ziet zitten en goed naar je luistert.’ Dat klinkt als een slechte contactadvertentie, maar het is het aanbod waarmee tv-fabrikanten de bezoekers van gadgetshow CES proberen te verleiden. De Koreaanse firma Samsung presenteert in Las Vegas een televisie (ES 8000) die reageert op spraakcommando’s en gebaren.

Zo heeft de kijker geen afstandsbediening meer nodig om het volume te veranderen en van kanaal te wisselen. De handbewegingen worden ‘gezien’ door een camera boven het scherm en vertaald in een actie op het scherm, zoals je ook al zwaaiend apps kunt bedienen of door een webpagina kunt navigeren.

Het wachten is op de eerste rechtszaak, want deze technologie doet wel heel sterk denken aan de Kinect-controller in Microsofts spelconsole Xbox. Samsung gebruikt, net als Kinect, gezichtsherkenning om gebruikers uit elkaar te houden.

Microsoft is zelf ook bezig om van de Xbox meer een interactieve settopbox te maken, waarbij je met stem en gebaar door het video-aanbod en tv-kanalen zapt. Maar Microsoft gaat verder dan Samsung: straks kunnen kinderen zelf actief deelnemen aan een Sesamstraat-video.

Bij de presentatie van topman Steve Ballmer toonde Microsoft hoe Grover en Koekiemonster reageren op wat de kijker doet: ze vangen een denkbeeldige kokosnoot die gegooid wordt vanuit de huiskamer. Doet de kijker niets, dan gaat de video ongewijzigd door. Het zorgde voor de eerste en enige ‘wow’ die door de Microsoft-zaal ging.

LG, ook Koreaans, heeft ook spraakbesturing op zijn duurdere modellen gebouwd en herkent ook gebaren. Nog een tv die met spraakbesturing uitgerust wordt, is de mysterieuze Apple TV die, volgens de geruchtenmolen, dit of volgend jaar op de markt komt. Maar Apple is op CES nergens te bekennen; het houdt liever zijn eigen bijeenkomsten om de aandacht en de hype helemaal voor zichzelf te houden.

Er is wel iets af te dingen op de meer ‘menselijke’ bediening door middel van spraak en gebaren. Tijdens de demonstraties gaat nogal eens iets mis, vooral bij de interpretatie van woorden. Ook het herkennen van gebaren wordt bij veel (flits)licht minder betrouwbaar, waarschuwt Samsung.

De afgelopen twee jaar lijden vrijwel alle tv-fabrikanten verlies op de verkoop van schermen. 3D-tv’s slaan niet echt aan omdat de beschikbare 3D-films en 3D-uitzendingen consumenten niet naar de winkel doen rennen voor een duurdere tv. Tijdens de persconferenties op CES kwam 3D hooguit in een bijzin langs. Het grootste deel van de elektronicabranche richt zijn hoop op andere innovaties. Naast zappen zonder handen is dat bijvoorbeeld oled, de led-technologie die een extra contrastrijk beeld biedt.

Gewone led-tv’s hebben achtergrondverlichting nodig, maar organische leds (vandaar oleds) geven zelf licht en zijn echt zwart als ze uitstaan. Het ziet er indrukwekkend uit, bijvoorbeeld op het scherm van een smartphone. Bijkomend voordeel is dat oled in theorie zuiniger is en sneller reageert.

De schermgrootte van oled is nu opgerekt naar 55 inch. Ze zijn flinterdun: LG zegt dat zijn scherm 4 mm dik is en slechts 7,5 kilo weegt. Je merkt amper dat zoiets aan de muur hangt – behalve dan in je portemonnee. Naar verluidt kosten deze tv’s rond de 8.000 euro, tien keer zo veel als een gewoon toestel.

Sony ontwikkelt ook een oled-scherm – zij het kleiner – en toont op de CES een alternatieve technologie, ‘Crystal Led Display’ geheten. Een prototype van 55 inch telt 2 miljoen kleurenleds en heeft dezelfde voordelen als oled, aldus Sony.

Dat is nog niet groot genoeg voor Sharp. ‘Zestigplussers’, jargon voor led-schermen van 60 inch en groter, zijn ook geschikt voor kleinere huiskamers, betoogt een Sharp-manager. Grote schermen bieden zoveel details dat je er ook dichter bij moet zitten. Het rekensommetje voor high definition video is nu: de afstand in meters is de beelddiagonaal maal anderhalf. Bij een 60 inch (1,5 meter) zou dat dus 2,25 meter zijn. Sharps pronkstuk is een 80 inch exemplaar. Om te laten zien hoe groot groot is, werd het toestel op een auto de zaal binnengereden.

De kretologie van de tv-fabrikanten verandert. Typische pc-woorden als ‘processorkernen’ en ‘multitasking’ zijn schering en inslag. Het heeft alles te maken met de opmars van de smart tv, die toegang biedt tot internet-video en apps. Net als bij de smartphone bouwen fabrikanten hun eigen app stores, of ze werken samen met Google TV, een besturingssysteem voor tv’s gebaseerd op Android.

Alle tv-merken doen hun best om zo veel mogelijk ‘content’ bij elkaar te harken: het levert een groot scherm vol links naar online video, spelletjes, nieuws- en weerdiensten. Het is niet makkelijk om in zo’n doolhof van iconen je weg te vinden, ook al is de tv nog zo ‘smart’.

Maar de appificatie gaat verder dan de televisie. Zowel LG als Samsung kondigt nieuwe huishoudelijke apparaten aan die je met je smartphone kunt bedienen. LG introduceert een koelkast die je boodschappen scant en via een app het baasje waarschuwt als de yoghurt op is of de sla bedorven blijkt.

Whirlpool demonstreert wasmachines die je met een tablet-pc kunt aansturen. Samsung kondigt op zijn beurt de WF 457 aan, een slimme wasmachine die volgens het persbericht wel een traditionele rolverdeling veronderstelt: „Nu kan ma op haar telefoon zien of de was klaar is of het wasprogramma laten pauzeren – een groot voordeel voor drukke moeders.”

Waarschijnlijk zullen juist vaders vallen voor witgoed met lcd-scherm en internetverbinding.