Topjaar voor bioscopen - in 30 jaar niet zo veel kaartjes verkocht

Met ruim 1,9 miljoen bezoekers had Gooische Vrouwen een fors aandeel (28 procent) in het Nederlandse succes. Foto: Independent Films

Zowel voor de bioscopen als voor de Nederlandse film was 2011 een topjaar. Ruim dertig miljoen mensen kochten een bioscoopkaartje, een groei van ruim 220.000 kaartjes. Sinds 1978 werd zo’n aantal niet gehaald. De film Gooische Vrouwen trok verreweg het grootste aantal bezoekers.

Vanmiddag werden de jaarcijfers van de Vereniging van Nederlandse Bioscoopexploitanten (NVB), Filmdistributeurs (NVF) en Filmproducenten (FPN) gepresenteerd tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie in bioscoop Tuschinski in Amsterdam. Belangrijkste cijfers:

  • Het aandeel van de Nederlandse films in de omzet steeg tot 22,4 procent, na 15,9 procent in het relatief zwakke 2010 en 17,4 procent in 2009.
  • Voor het eerst sinds 1986 (Flodder) was de best bezochte film van het jaar van Nederlandse makelij. Met ruim 1,9 miljoen bezoekers had Gooische Vrouwen een fors aandeel (28 procent) in het Nederlandse succes: hij bleef Harry Potter and the Deatly Hallows: Part 2 ruim voor en verkocht meer kaartjes dan eerder de kaskraker Avatar.
  • Nova Zembla, de eerste Nederlandse 3D-film, trok ruim 623.327 bezoekers, maar is nu nog te zien. Sonny Boy haalde 417.270 bezoekers, New Kids: Nitro tot zover 366.887 en New Kids: Turbo 358.452, maar met 2010 erbij ruim over een miljoen. De Heineken ontvoering trok 334.327 kijkers.
  • Het aantal bezoekers aan Nederlandse filmfestivals steeg licht, naar 737.000.
  • Filmhuizen met een artistiek aanbod groeiden met bijna 12 procent tot bijna 2 miljoen bezoekers.
  • De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje steeg met een dubbeltje naar 7,88 euro. Door de komst van dure 3D-films werd bioscoopbezoek de afgelopen jaren duurder: in 2008 kostte een gemiddeld kaartje nog 7 euro.

 

Bekijk de trailer van Gooische Vrouwen (in z’n geheel op YouTube), de film die in 2011 verreweg het meeste aantal bezoekers trok:

 

Ondanks de rooskleurige cijfers bleken de bioscoophouders er vandaag niet gerust op, schrijft filmjournalist Coen van Zwol vanmiddag in NRC Handelsblad:

 

De bezuinigingen op de cultuursector raken ook de film; zo heeft het Nederlandse Filmfonds volgend jaar 7 miljoen euro minder subsidie te verdelen. Het daardoor krimpende aanbod van Nederlandse films kan ook de bioscopen treffen: de NVB stelde eerder dat 41 procent van de omzetgroei tussen 2006 en 2009 van Nederlandse films kwam. Winnie Sorgdrager, de nieuw voorzitter van de NVB, pleitte in Tuschinski voor scherpere regelgeving tegen internetpiraterij, die op termijn ook de bioscoopbranche zou bedreigen. Vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar, traditioneel de vaste bioscoopgangers, downloaden films.

Bioscopen VS slechtst bezocht in zestien jaar

De Nederlanders bezoekcijfers staan in schril contrast met die in de Verenigde Staten. Eind december werd bekend dat de totale opbrengst van bioscoopkaartjes daar 10,15 miljard dollar (7,86 miljard euro) is, zo’n 4 procent lager dan vorig jaar en tevens de laagste van de afgelopen zestien jaar.

Van Zwol schreef toen in NRC Handelsblad:

Zomerfilms zorgden nog voor een goede opbrengst, maar in het najaar bleef het rustig in de bioscoop. De eerste twee weekeinden van december hadden zelfs de laagste opbrengst van dit jaar. De hoop dat enkele grote kerstfilms, die medio december in première gingen, het tij zouden doen keren, was ongegrond.