Portret van Wolkenstein als bard

Oswald, door Andreas Scholl en Shield of Harmony. Gehoord: 9/1 De Doelen Rotterdam; herh.: 11/1 Eindhoven, 12/1 Utrecht en 13/1 Antwerpen

Wie Oswald von Wolkenstein heet, is in de wieg gelegd voor een groots en meeslepend leven. In ieder geval de edelman, diplomaat en bard aan wie de voorstelling Oswald haar naam ontleent. Op de drempel van de Renaissance reisde deze eenogige avonturier te paard de hele bekende wereld af en componeerde ondertussen een catalogus van zo’n 130 liederen.

Hoe de muziek van Wolkenstein (ca. 1377-1445) precies geklonken heeft is onbekend. De Duitse countertenor Andreas Scholl en het in 15de-eeuwse muziek gespecialiseerde kwartet Shield of Harmony doen een voorstel dat zeer aannemelijk is, alleen al om redenen van schoonheid. De rode draad van hun voorstelling vormt het meerdelige autobiografische Es fügt sich, waarin Oswald met veel humor en in schitterende taal terugblikt. Acteur Reinout Bussemaker vertelt en mijmert de liederen aaneen, zodat een schetsmatig maar effectief portret van de vrijbuiter ontstaat.

Scholl, geroemd om zijn rollen in barokopera’s, laat hier een ander facet van zijn muzikale vernuft horen. In de spaarzame middeleeuwse arrangementen heeft zijn kristallen alt iets engelachtigs, zeker als hij het concert hoog in de tribunes a capella opent. Maar ook is daar in het boertige Durch Barbarei, Arabia plots een warme bariton die men niet van hem kent. De begeleidende vedel, luit, harp en dulcimelos zorgen voor enkele schitterende instrumentale intermezzi.