Deel containerschip Rena gezonken voor kust Nieuw-Zeeland

Debris floats around the remains of the stricken container ship Rena as it submerges, about 14 nautical miles (22 km) from Tauranga, on the east coast of New Zealand's North Island January 10, 2012. The stern section of the stricken cargo ship is slipping off a New Zealand reef where it has been stuck for three months and is in danger of sinking, authorities said, complicating salvage efforts in one of the nation's worst environmental disasters. REUTERS/Maritime New Zealand/Handout (NEW ZEALAND - Tags: DISASTER ENVIRONMENT) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS Puin drijft rond de overblijfselen van het vastgelopen containerschip voor de kust van Nieuw-Zeeland. Foto Reuters / Maritime New Zealand

Het achterste deel van het in tweeën gescheurde containerschip Rena voor de kust van Nieuw-Zeeland is bijna geheel gezonken. Alleen de boeg steekt nog boven het water uit.

Tientallen containers zijn in de zee terechtgekomen. De containers verspreiden onder meer balen gerecycled plastic, melkpoeder, wol en hout in zee. Het strand is afgezet om jutters tegen te houden.

Het schip heeft al grote hoeveelheden zware stookolie gelekt, waardoor een eiland vervuild raakte en twintigduizend zeevogels omkwamen.

Zaterdagnacht brak het schip door een storm in tweeën.

Schip werd eerder al niet veilig bevonden

Vorige maand bleek uit onderzoek van persbureau AP dat de Australische autoriteiten het in Liberia geregistreerde schip eerder aan de ketting hadden gelegd omdat het niet veilig zou zijn. De Liberiaanse autoriteiten grepen echter in en stelden dat de problemen later konden worden verholpen. Tien weken later liep het schip op volle snelheid vast op een duidelijk aangegeven rif voor de kust van Nieuw-Zeeland. Het is niet duidelijk of de eerder geconstateerde problemen met het ongeluk te maken hebben.

De kapitein en de navigatie-officier worden vervolgd voor roekeloos vaargedrag, vervuiling en het vervalsen van de scheepsdocumenten na het ongeluk.