Zeven meningen over de hoofddoek van koningin Beatrix

Koningin Beatrix en prinses Máxima droegen gisteren tijdens hun bezoek aan de Sjeik Zayed-moskee in Abu Dhabi een hoofddoek. „Een trieste wanvertoning”, oordeelde Geert Wilders. Volgens de PVV-leider is de hoofddoek „een symbool van islamisering, onderdrukking en discriminatie van de vrouw”. Door een hoofddoek te dragen zou Beatrix die praktijken legitimeren.

Haci Karacaer, moslim en ondernemer: „De tijd dat moslims schuimbekkend reageerden op uitspraken van Wilders is voorbij. In de moskee nemen mensen hem niet meer serieus. Ze vinden Wilders hypocriet: hoe kan hij een probleem van een hoofddoek maken als hij zelf met zijn keppel door Israël loopt? Onlangs concludeerde Wilders dat de activiteiten rond de vierhonderd jaar lange relatie tussen Nederland en Turkije moeten worden geschrapt. Daar is erg om gelachen: heb je hém weer.”

Margriet van der Linden, hoofdredacteur van Opzij: „Hillary Clinton [Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken] bezocht onlangs president Karzai in Afghanistan. Ze droeg westerse kleren en had haar lange blonde haar los. Met haar verschijning gaf Clinton een ondubbelzinnig signaal af: hier ben ik, vrouw, zelfbewust. Mooi dat ze dat deed in een land waar vrouwen worden gedwongen in een boerka rond te lopen, hun identiteit weg gegumd. De discussie over de hoofddoek is gecompliceerder. Het is erg kort door de bocht om te stellen dat Beatrix het uithangbord van vrouwenonderdrukking wordt als zij een hoofddoek draagt. Als ze die zou dragen tijdens openingen van winkelcentra of vergaderingen van de Raad van State, dan mag je je afvragen: wat is hier aan de hand? Maar in dit geval gaat het om de mores tijdens een bezoek aan een religieuze plaats tijdens een staatsbezoek – dat kun je niet vergelijken. Lang niet alle vrouwen die een hoofddoek dragen, voelen zich ondergeschikt aan de man. Neem de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik: zij draagt een hoofddoek, maar uit niets kan ik afleiden dat we te maken hebben met een onderdrukte vrouw.”

Fatima Elatik: „Wat een onzindiscussie! Ik kom geregeld mensen tegen die hun energierekening niet kunnen betalen of de straat niet meer opdurven. Laat Wilders zijn tijd dáár eens in steken.”

Woordvoerder RVD: „Dit is gebeurd uit respect voor de gewoontes in het ontvangende land. ’s Lands wijs, ’s lands eer.”

D66-leider Alexander Pechtold gisteren op Twitter: „De Koningin naar een moskee? Heel NL zit trillend te wachten op reactie collega @geertwilderspvv … Al wakker?”

Marc van der Linden, hoofdredacteur Royalty Magazine: „Tijdens staatsbezoeken heb je een paar vaste onderdelen: de ontmoeting met het staatshoofd, culturele uitstapjes. In een jong land als de Verenigde Arabische Emiraten kom je geen eeuwenoude paleizen tegen, maar op de Sjeik Zayed-moskee is men trots. Had Beatrix de moskee niet bezocht, dan was dat als een belediging opgevat. Is het vreemd dat zij daarbij een hoofddoek draagt? Ik denk het niet; de Britse koningin Elizabeth droeg iets soortgelijks tijdens haar bezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten. Van vrouwenonderdrukking heb ik in de Verenigde Arabische Emiraten overigens weinig gemerkt. Veel vrouwen lopen op hoge hakken, in korte rok of strakke spijkerbroek. Winkels puilen uit met de meest sexy kleding.”

Menno ten Brink, rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente (LJG) in Amsterdam: „Bij de opening van onze nieuwe synagoge werden wij vereerd met een bezoek van prins Willem-Alexander. Vooraf heb ik het bezoek met hem en zijn adjudant doorgesproken, maar het dragen van een keppel was geen punt van discussie: Willem-Alexander nam zijn eigen keppel mee. Had hij geen keppel gedragen, dan had ik dat als een belediging opgevat.”

Danielle Pinedo